Soukromá auta budou u STK obětními beránky

20. 12. 2017 9:52:35
Až na emisních stanicích zmizí fronty kvůli CIS, fronty trochu opadnou, ale mnozí majitelé soukromých aut pojedou domů smutní. Stanou se totiž obětními beránky, aby procento "nevyhovujících" nevybočovalo z evropského průměru.

Západní Evropa uvádí ve svých statistikách vyšší procento nevyhovujících vozidel, co se jejich emisního stavu týče. Česko uvádělo ca poloviční kvóty při přibližně dvakrát starším průměrném vozovém parku než má západní Evropa. To se bude muset "dohonit", protože CIS bude archivovat každou provedenou emisní kontrolu do centrální elektronické evidence a do té budou nahlížet při shora uvedeném zjištění i evropští komisaři, zda nevyhoví podobný nebo vyšší počet aut kontrolovaných "českým" způsobem v porovnání třeba s Rakouskem, Německem nebo Holandskem.

Český systém STK je však nastaven se "zákazem oprav" a tak nastávají dva primární problémy:

  1. Když se nalezne na vozidle emisní závada, neexistuje třídník s kategoriemi lehkých nebo vážných či nebezpečných závad, ale vozidlo je okamžitě nezpůsobilé. V tu chvíli nesmí odjet k opravně ani po své ose od STK, protože bez aktuálně platné STK nesmí na silnici.
  2. STK žije z počtu provedených kompletních kontrol. Většina jich má u sebe před vraty i Emisní stanici, kde vydělá 40% zisku, ale 60% pak na velkokapacitní lince STK, kam však nezamíří ti, co budou na emisích vyřazeni. Platili by těch 60% zbytečně, známku na dva roky stejně nedostanou.
(Video) Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí.
(Video) Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí. (ilustrační foto FCD.eu)

A teď hořká realita: Nevyhovující auta se budou jak na "Emisích" tak na STK lovit mezi soukromníky, ne mezi VIP zákazníky! Mám osobní zkušenost (prý vyrezlý VIN, jen jsem ho otřel palcem, byl tak líný že se ani nepřesvědčil, jen to napsal). Přijede-li k STK auto, jehož nápis na boku vozidla signalizuje, že se jedná o jakoukoliv velkou lokální spedici s velkým vozovým parkem, mají emisní mechanici i kontrolní technici instrukce od majitele STK, aby tato vozidla procházela tzv. "CIS ne CIS". Prostředky na to už existují. Nahněvat si takového speditéra vyřazením jednoho, nebo dokonce několika aut by znamenalo, že začne jezdit jinam. Odchod jednoho takového významného klienta od "kamarádské" STK znamená ztrátu pro STK ve výši 300.000,- Kč ročně. A proto si majitel STK hlídá své zaměstnance ostrým pohledem, pokud jsou tito přísní na auta VIP klienta, je to totiž jeho chlebodárce, na kterého musí být z principu přežití "vlídný".

Pro mé tvrzení mám jeden důkaz. Vyjel jsem na jeden akutní případ, kde vycházel opakovanými pokusy jako nevyhovující jeden Sprinter. Měl v paměti nesmazatelnou emisní závadu o NOx složce jedovatých emisí, která však již pominula. Závada ani nesmí jít smazat, protože motory, které jsou dle tohoto předpisu homologovány, musí mít v EOBD tuto nesmazatelnost zaručenu. Avšak tento motor se montuje i do vozidel pod 3,5 tuny, kde nesmí být v paměti EOBD žádná závada, jinak je vozidlo nevyhovující.

A zde přichází scénka z reálného života:
"Kdyby ten Sprinter patřil někomu jinému, tak ho vyhodím, a ať si jezdí hledat někoho, kdo mu tu známku dá, ale když vyhodím tohohle," a emisní mechanik ukázal prsten na bok vozidla, kde byla reklama velké místní spedice, "..tak mně šéf zítra ráno vyhodí na dlažbu! Takže udělejte to jak chcete, ale já chci vidět na konci "vyhovující protokol, a to pokud možno co nejdřív, ať pána nezdržujeme!"

Pravda, byla to chyba legislativního pojetí vozidla do a nad 3,5 tuny, takže auto jako takové v tomto případě problém s emisními systémy ani motorem nemělo žádný, ale při té větě mně zamrazilo. Zvolil jsem v protokolu "nad 3,5 tuny", což byla jediná možnost, jak zajistit "vyhovující protokol" autu, kterému nic není.

Ale ptám se, co kdyby přijel k STK malý podnikatel nebo živnostník, který je na jednom Sprinterovi závislý a má ho v dobrém stavu? Emisní mechanik dotyčné STK by se s ním jak řekl "nepáral" a vyhodil by ho.

A já se teď, po těch všech sděleních k lidu ptám: Co musí obyčejné lidi a malé podnikatele naštvat (..odkaz na video), aby praštili pěstí do stolu a opřeli se jako veřejnost do klientelistických STK regulovaných státem, aby zrušili jejich kartelovou dohodou uzákoněná privilegia?
Kolik aut musí na silnicích hulit tak, aby to naštvalo obyčejné lidi na chodnících, když vidí, že mají vylepenou známku, která dávno není žádnou zárukou, že auto emisně vyhovuje a to neuplyne ani 5 minut potom, co opustí vrata STK?

Autor: Libor Fleischhans | středa 20.12.2017 9:52 | karma článku: 37.45 | přečteno: 3096x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma článku: 7.90 | Přečteno: 522 | Diskuse

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 479 | Diskuse

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma článku: 17.83 | Přečteno: 1103 | Diskuse

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma článku: 34.12 | Přečteno: 5356 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Zdenek Horner

Kam až bude smět zajít žertování na letošního Apríla?

Ochránci pravých názorů a hodnot rozpoutali ve společnosti nejistotu. Neustálé zastrašování zaručeně neorganizovaných amatérských aktivistů, kteří reagují na 99 procent jakékoli argumentace tak, že jde o proruskou činnost ...

28.3.2024 v 20:26 | Karma článku: 9.16 | Přečteno: 147 | Diskuse

Zdenek Horner

Chybí mi rozhodný postoj české vlády a místních bezvýhradných izraelofilů

Nyní má česká vláda jedinečnou příležitost před celým světem dokázat, že bývalý satelit Sovětského Svazu není nyní satelitem USA. Měla by odsoudit nestabilní postoj vůči Izraeli, ale i vůči Ukrajině a posoudit zdali USA nejsou ...

27.3.2024 v 12:44 | Karma článku: 21.97 | Přečteno: 563 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Naše stařečky dnes okradl zloděj vydávající se za pracovníka charity

Našim stařečkům je přes osmdesát let. Muž s přízvukem, kolem šedesáti let, mluvící slušnou češtinou, vydávající se za pracovníka charity, přijel v červeném hyundai pro knihy a ukradl Kapitánovým rodičům snubní prstýnky a šperky.

21.3.2024 v 18:43 | Karma článku: 27.78 | Přečteno: 929 |

Zdenek Horner

Milujeme NATO a proto Ukrajina zvítězí

Poté, co víme, že jsou na Ukrajině vojáci NATO, jsem již úplně klidný. Vítězství je v kapse. A kam se NATO vypraví příště? Bude to Bělorusko nebo Kazachstán? Gruzie? Ta už je rozpracovaná. Arménie by zatím byl těžký oříšek.

12.3.2024 v 12:54 | Karma článku: 33.68 | Přečteno: 941 | Diskuse

Zdenek Horner

Odpověď tazateli k uličnímu a kádrovému výboru

Tazatel se rozhořčuje, že se někdo ve zdejších diskusích cítí být pod knutou postupů někdejších uličních výborů. Vcelku pěkně vystihuje, jak se chovali a jakými pravomocemi byly tyto výbory za komunismus obdařeny, ale ...

10.3.2024 v 13:28 | Karma článku: 32.11 | Přečteno: 765 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3534

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...