Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bossové nechtějí, abychom ve městech dýchali čistý vzduch!

Finanční a akciové společnosti se ptají automechaniků, co se dá očekávat v budoucnosti. Jedině tam prý dostanou pravdu. Koncerny lžou, jejich PR agentury převracejí počtem mediálních masáží trendy, aby jim vyhovovaly.

Normálně odpovídá naše diagnostická hotline na dotazy typu "Co mám dělat, když jsem dnes nenastartoval", ale časy se nějak mění. U nás v malé diagnostické garáži tak zvoní telefony od J.P.Morgan, americké investiční společnosti Third Point, Deminor a další. Telefonní konference s překladatelkami z telefonních center a 50 významnými investory z US a EU se ptají na věci jako zpětné vedení spalin, močovinu, technická řešení pro splnění emisních limitů, odhady cenové náročnosti dovybavit vozidla různých značek o emisní systémy tak, aby plnila emisní limity. Co se to jen děje?

Finanční svět přestává věřit PR agenturám a ptá se plebejců...

Mezi nimi se našel jeden spřátelenec, který byl sdílnější, a trochu nám osvětlil o co jde. Jde o peníze. Investoři se bojí o akcie, které mohou padat na hodnotě. Že se ptají nás, je poslední trend. Tento trend se vyvinul proto, protože se ve velkém světě byznysu lže na všech stranách, ať se tváří, jak chtějí. My plebejci nemáme co ztratit, a tak se z nás pravda doluje hned s dvěma výhodami. Poprvé informace od nás skoro nic nestojí, podruhé mají tyhle informace vysokou míru pravděpodobnosti, protože jsou doloženy měřením, logickými úvahami, technickými možnostmi a odborností, vyplývající z desítek let zkušeností v oboru řízení motorů a emisních systémů.

Přijdou investoři Mercedesu a BMW o své peníze?

Nevím, a nevím ani, kdo bude na řadě. Protože náladám šířených naprosto nepředvídatelnými zprávami typu policejní šťáry francouzských finančních detektivů u Renaulta nelze nijak čelit. Je zcela nepředvídatelné kdo, a kde se  s čím vynoří, co pak přes noc akcie toho či onoho investora pošle do údolí. 
Co bezpečně vím je, že se dá u většiny světových výrobců vozidel s dieselovými motory pozorovat syndrom rozdílných emisí na válcové zkušebně, při jízdním testu cyklu NEDC (NEFZ) oproti násobně vyšším hodnotám emisí produkovaných těmi samými auty na silnici (viz. video k nakliknutí)

"Defeat device" hledáme jinak, než zbytek světa...

Všechny zkušebny okolo nás měří všechny možné značky aut v emisních testech na válcích, a pak na silnici, neustále dokola, jakoby kvantitou šlo dokázat, že někdo podvádí. Ani jedním z měření těchto zkušeben a redakcí se nepodařilo odhalit jádro pudla (defeat device = "vypínací zařízení"), jak to výrobci dieselů dělají, že emise na válcích v zákonem předepsaném testu pro typové schválení vozidla splní emise na výbornou, aby pak v provozu na silnici propadli s hodnocením násobně horším, než slibují v technických dokumentacích.
My jsme naše síly koncentrovali do napojení všech čidel a akčních členů všech systémů, které emise mohou ovlivnit. Pak stačilo jezdit střídavě na válcové zkušebně a mimo ní, a u kafe pozorovat a rozebírat jednu křivku za druhou, až se mozaika poskládala tak, že se z ní čitelně vynořuje jakýsi algoritmus rozpoznání způsobu provozu vozidla "daleký" podmínkám na válcové zkušebně při jízdním cyklu NEDC (NEFZ). Nejčastěji je využíván následující princip: Pokud se provoz vozidla nejlépe více než dvěma parametry znatelně odlišuje od podmínek "obvyklých" při jízdním cyklu NEDC, začnou se parametry ovládání několika akčních členů lišit ve prospěch lepší spotřeby paliva a průběhu točivého momentu, ale dost citelně v neprospěch produkce jedovatých oxidů dusíku. Jedy vypouštěné do ovzduší jsou tedy jakousi daní za nízkou spotřebu a příjemné jízdní vlastnosti vozidla.

Řešení už všichni výrobci znají.

Ačkoliv to z výše uvedených řádků vypadá, že se výrobci dieselů obávají o svůj chleba, někteří už nalezli řešení, jak získat své akcionáře zpět. Nyní jde o to, jak zmást konkurenci aby v dostizích o "ekologická" auta startovali s vybudovaným náskokem. Ve hře jsou alternativní paliva, elektropohon, hybridní vozidla, nekonvenční pohony, ziskové využití kdysi pasivních ztrát a převrácení jejich ztrátovosti na zpětný zisk energie nebo dokonce paliva a v poslední řadě novátorské koncepce nabízející alternativy v dopravě.

Nějakou chvíli budeme asi muset ještě trpět!

Jedovatými plyny taky, ale ještě něčím jiným. Něčím, co těm, co milují dnešní auta, vonět asi moc nebude. Už dnes je velmi složité nacházet zdroje závad velmi složitých elektronických systémů moderních motorů, a ještě složitější a mnohem dražší je pak opravovat. To, co se kdysi dalo kvalitně opravit např. výměnou svépomocí vyrobeného lanka pedálu akcelerace za 600,- Kč, dnes může mít o nulu, ale i o dvě víc. Výfuk od motoru po koncovku stál kdysi do 2.000, nejvíce 6.000,- Kč, dnes se cena u vozu střední třídy u emisní kategorie EURO 6 může vyšplhat na úctyhodnou částku 90.000,- Kč a to díky třeba jen jednomu natankování nesprávného paliva. Nemluvě o dalších finančně citelných škodách vstřikovacího systému.

"Dovozy" jsou čím dál větší pastí na budoucí majitele.

Z naší praxe je patrné, že západ pochopil hranici únosnosti vydržovat auto do jistého stáří, aby ho pak včas "poslal na východ". Individuální dovozci chtějí také vydělat a tak se stáčí u více než 50% dovezených vozidel tachometry dvakrát. Jednou prodávajícím "holanďanem" (jen namátkově vybrána jedna z oblíbených lokalit dovozců), podruhé samotným dovozcem. S obligátní větou, že vozidlo bylo koupeno od starší babičky, která na 7 let najela sotva 48.000 kilometrů putuje vůz k důvěřivému majiteli, kterému u nás při první návštěvě kvůli nějakému problému nezřídka zvlhnou oči vztekem. Z jednotek jde vyčíst přibližný stav opravdových kilometrů okolo 350.000 km, stav spojky, motoru, převodovky, podvozku, karoserie a dalších dílů podléhajících opotřebení pak odpovídají automobilové pozvánce do hospicu. "Jak může stát oprava víc, než by stálo samotné ojeté auto?" zvedá obočí zákazník očekávajíc nějaké levnější a přijatelnější řešení. Bohužel není. Výměnou lanka to už nejde, a navíc, a to je nejhorší, se zákazník chce ztotožnit s filosofií levné opravy použitím levných dílů z Číny, Turecka nebo z vrakoviště. Poslední kulku do spánku svého auta si zoufalý zákazník už většinou zvolí sám. O všech těchto tématech na konferenci v Karlínském fóru 2.2.2016.

Autor: Libor Fleischhans | úterý 19.1.2016 23:42 | karma článku: 14,73 | přečteno: 1185x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma: 8,29 | Přečteno: 523x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma: 11,01 | Přečteno: 482x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1110x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5362x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1063x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

STK - stát přihlíží bohapustému výpalnému a poškozování našeho zdraví, vyplývá z dat ISTP

Patnáct let stará auta kouří méně, než ta nová s filtry částic. To vyplývá z tvrdých dat z ministerského serveru ISTP. Je to sice divné, někoho by to mělo trknout, ale netrkne. Proč tomu tak asi je, najdete v tomto článku.

6.10.2020 v 9:47 | Karma: 29,35 | Přečteno: 2569x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Reportér Richard Samko odhalil u STK vrchol ledovce

STK spolupracují s bazary a šijí na lidi pasti za statisíce! Pan Rohan si koupil úplný šrot, přestože mu STK na tohle auto vystavila vyhovující protokol. Tohle může vjet kdykoli do protisměru a zabíjet nevinné posádky okolních aut

26.8.2019 v 10:34 | Karma: 45,09 | Přečteno: 21552x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Poslanci 18. 9. zváží, zda zruší regulaci STK, kontroly by mohl dělat každý autoservis

Na 18. 9. 2019 svolala poslanecká iniciativa na popud Jiří Bláhy (ANO) konferenci o budoucí podobě STK. Současné kontrolní linky svádí k podvodům a lidi nebaví stát fronty. Zrušením "regulace" by mohly kontroly nabízet autoservisy

14.8.2019 v 21:22 | Karma: 32,30 | Přečteno: 4121x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou

Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.

28.5.2019 v 14:49 | Karma: 26,86 | Přečteno: 2627x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Karásek a Čermák jsou slovy Járy Cimrmana "sprostí podezřelí"!

Stát zakázal měřit emise majitelům autoservisů. Jsou podezřelí, že by si vymýšleli emisní závady. Naproti tomu pan Pecha, majitel dvou STK na Boleslavsku, ve střetu zájmů není: "Tak sofistikovanou STK nemůže autoservis nahradit."

19.5.2019 v 8:31 | Karma: 25,00 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Kontroloři STK nejsou nestranní ani nezávislí, jsou korupční a ovládá je "majitel"!

Kdysi prohlásil na ČT1 Jiří Rejmon, za profesní komoru STK, že přibude-li konkurence, budou na STK tzv. "pouštět". Touto vstřícností, dávat "VYHOVUJE", nalákají k "penězostrojům STK" mnoho majitelů aut, co nemají auta v pořádku...

23.4.2019 v 9:19 | Karma: 33,32 | Přečteno: 3529x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

"Ještě větší blbec než jsme čekali (II)" aneb blbý a blbější emisní technik na STK

Případy se množí a laik žasne, jak legislativa zbavuje práv ty, co tomu rozumí a rozdává certifikáty idiotům, co vyhánějí auta ze silnice, i když jim nic není. Zákon 56/2001 Sb. nyní zakazuje ostříleným diagnostikům měřit emise.

5.4.2019 v 10:25 | Karma: 37,49 | Přečteno: 3602x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co se reálně stane, jakmile zákon zruší regulaci počtu STK? Je k tomu už jen krůček...

Vyskytují se i obavy, že zrušením regulace počtu STK kontroly zvrhnou a nebudou funkční. Obavy jsou liché. Všechno horší už tu bylo. Opatření proti podvodům zavádělo Ministerstvo proti těm samým, co tuto exkluzivitu dodnes mají...

31.3.2019 v 20:09 | Karma: 25,62 | Přečteno: 1472x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Pokud poslanci kývnou, budeme moci udělat STK přímo v autoservisu

Dnes ráno v 8:23 byl poslancům rozeslaný návrh novely Zákona 56/2001 Sb. Boj ve sněmovně bude velmi obtížný. Exkluzívním STK se vypouští rybník, kontroly budou vznikat neomezeně i v tzv. malé formě. Konkurenci doposud neznali.

27.3.2019 v 14:19 | Karma: 29,91 | Přečteno: 1144x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

"Ještě větší blbec než jsme čekali" - emisní technik na STK

Absolvují několikatýdenní školení, kontroluje je státní odborný dozor, metodika je od "specialistů" z MDČR, program on-line měření emisí vyvíjeli počítačoví experti, ale marná sláva, když z toho vyleze, s prominutím, tohle "lejno"

29.1.2019 v 11:02 | Karma: 47,37 | Přečteno: 21038x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Stát ve státě, technická zkušebna a hnusný věci kolem...

Státem regulovaní majitelé STK drží při sobě jak nikdy předtím. Vyhazují auta, kterým nic není. Namísto ca 1.450,- Kč platili důchodci se zánovní Toyotou 3.400,- Kč jen proto, že státní zkušebna je odborností úplně mimo...

22.1.2019 v 7:37 | Karma: 39,61 | Přečteno: 4325x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Pokuty za přetočený tachometr u STK nepadají (zatím...)

Už jste zažili šok, když na vás u STK vybafnou, že mu musíte doložit, proč je jiný stav km na tachometru, než je skutečnost? Jinak u STK nevyhovíte? Více než třetina vozidel v ČR je s přetočeným tachometrem. Příští rok přitvrdí!

9.12.2018 v 10:45 | Karma: 20,68 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Qui custodiet ipsos custodes?

...aneb "Kdo bude hlídat samotné hlídače?" Úředníci Ministerstva dopravy nasadili obludné páky, aby zničili zbytek malých podnikatelů. Jejich přepadovky mají znaky návštěv STB s účelovými nálezy u disidentů před rokem 1989.

6.10.2018 v 18:33 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1412x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Stát vedou ve stále více oborech korporátní bandy

Rádio a televize o jednom moc nesledovaném tématu hlásají narůžovo vymalovanou lež. Začíná to zavánět totalitou prohlašovanou za papírovou demokracii. Mega-diskriminace v řemeslném podnikání a o tom investigativci doposud mlčí.

16.8.2018 v 11:08 | Karma: 32,66 | Přečteno: 1668x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Čekání ve frontách se prodlouží, na STK praskne občanům víc než den dovolené

Poslanci přehlasovali zájem Ministerstva dopravy, vrátit kontrolám vozidel jejich smysl. Opakovaně zvítězily obchodní zájmy. Nepřibyla žádná nová STK, naopak, v areálech stávajících roste hned několik emisních stanic najednou.

28.6.2018 v 6:35 | Karma: 30,55 | Přečteno: 2219x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik