Stručně: Jedete za autem (Ford Focus), který nekouří, a jede před vámi jako každé jiné auto. V jednom okamžiku ho chcete předjet ale ono začne v sekundě tak strašlivě dýmit tak, že nevidíte ani jeho, ani silnici před sebou a místo předjíždění jdete díky pudu sebezáchovy instinktivně na brzdy. Štěstí, že za námi nikdo nejel a nevletěl do nás. Z výfuku se valí doslova oblaka bílé nepropustné mastné mlhy a jen vítr určuje, kam příští sekundy uvidíte.
Co to je? Na našich silnicích jezdí tisíce vozidel s komponenty, které emisně nefungují. Takto se chová nefunkční oxidační katalyzátor před filtrem částic moderního dieselového auta. V okamžiku, kdy jsme se chystali na předjetí (jel asi 70 km/h), spustil Ford Focus tzv. "REGENERACI" sazí ve filtru. Kdyby auto bylo v pořádku, nebyl by vidět ani náznak obláčku, nedělo by se vůbec nic. Při regeneraci sazí by nafta dostřikovaná do výfuku chemicky reagovala a saze bez viditelných jevů za vysoké teploty (okolo 650 °C) spálila. Jenže u tohohle auta je kat buď unavený, nebo je to polská atrapa, kterých se v ˇCR prodali tisíce.
A jak to souvisí s STK? Při měření emisí, které STK předchází, se měl původně z diagnostické zásuvky načítat a hlavně respektovat i tzv. Readiness Code. Jenže Ministerstvo dopravy vyhovělo požadavkům lobby majitelů STK a proceduru zjednodušilo. Nyní je Readiness Code na emisním pracovišti se svolením Ministerstva dopravy zcela ignorován a takováto auta budete potkávat běžně na silnici, kdykoliv, kdykoliv, ve dne v noci a ve vteřině zahájí desetiminutovou kouřovou clonu (asi tak jednou za 800 km).
Polská atrapa filtru částic bez katalytických kovů, kterých jsou dodnes na našich silnicích tisíce. Ministerstvo dopravy doposud žádné opatření proti těmto "fejkům" nezavedlo. Naopak, metodika umožňuje těmto autům u Měření emisí pohodlně vyhovovat. (FCD.eu)
Tím chci dát na vědomí všem spoluobčanům, že dojde-li k takové situaci a vy se v autě zabijete díky náhle a nečekaně omezenému výhledu na okolní provoz právě regenerujícím autem s atrapou katalyzátoru (Ministerstvo dopravy o jejich prodeji na trhu náhradních dílů ví již tři roky!!!), volejte k zodpovědnosti odbor 150 Ministerstva dopravy, který toto měl včas řešit. Ani dnes však nevydal odbor 150 takové metodické pokyny, aby tato auta byla alespoň u kontrol vozidel jednou za dva roky vyřazena jako nevyhovující. Ministerstvo dopravy také dodnes neoznámilo řešení, jak z trhu s náhradními díly vyhnat podvodníky, co tyto atrapy prodávají. Takže auta s nimi vyhovují a nekvalitní autodíly se oficiálně prodávají dál.
Tak vám všem ostatním účastníkům silničního provozu přeji takové štěstí, které jsem měl při této nepříjemné epizodě já se spolujezdcem. Při pomyšlení, že v autě vezu vnoučky a za námi by v přehledné situaci započal předjíždění někdo za mnou, mne mrazí. Byl bych býval i s posádkou ve smrtelných kleštích a v bílé mlze bych se mohl jen modlit, aby to dopadlo dobře a trefil jsem silnici.