Praktiky podvodů s tachometry jsou různé a jestli si myslíte, že když jste koupili ojetinu, ke které máte v servisní knížce zapsané všechny prohlídky s příslušným stavem km, tak jste na omylu. Podvody jsou sofistikované a už od nového auta mohou provázet velké flotily služebáků, kterým se stáčí tachometry jako mošt na každé z prohlídek o polovinu. Výsledkem je, že oleje byly podle knížky a údajů v autorizovaném servisu garančních prohlídek měněny po 15.000 km, ale pravda je, že až po 30.000 km. Pakliže jste takové auto koupili, nemá 120.000 km, ale 240.000 km na hrbu.
Takže až na vás budou mávat v bazaru servisní knížkou, buďte obezřetní, podvody frčí dál. Je to miliardový byznys velkých hráčů.

Jak tenhle pohled kupujícího uklidní. Realita je jiná. Toto vozidlo má najeto přes 370.000 km a motor je na ceně šrotu. Přetočili ho totiž dvakrát. Jednou v Holandsku a pak ještě jednou v Česku, protože Čech nevěděl, že Holanďan byl stejně pilný.. (FCD.eu)
Není výjimkou, když jsem se kdysi pro známé občas angažoval, abych zjistil servisní historii u výrobce vozidla z jejich informačního systému. Světe div se od prvního záznamu nic. Chyběla úplně.
V Polsku, Německu, Holandsku, Španělsku, Itálii ale i jinde, odkud handlíři s auty vlečou auta, aby je doma v postkomunistických zemích prodali, existují specialisté na autodíly, které zkrášlují volanty a řadící páky, aby nebyly osahané, pedály, aby nebyly ošlapané a sedačky, aby nebyly prosezelé a potahy moc opotřebené. Ze španělského Madridu dostanete Superba jako nového, žádná rez, nikde stopy po opotřebení. Po takové kůře z jeho karosérie stáhnou celoplošnou žlutou "TAXI" fólii a pod ní je nádherná modrá metalíza. Výsledek? Najeto 750.000 km. Historie nového auta neznámá, záznamy buď nejsou, nebo sedí.
Toto jsem se dozvěděl od emisního technika u STK, který mimochodem opouští své zaměstnání pro stres, který na něj působí čím dál silněji. Poslechněte si jeho story, kterou přibližně interpretuji:
Co vás tak trápí na funkci technika SME u STK?
Tlak z obou stran. Zákazníci zde čekají hodiny a pak se už rozčilují pro každou prkotinu, když nevyhoví. Nadávají a ulevují si. Zákon nám hrozí obrovskými sankcemi, když nám najdou pochybení a do toho přijde majitel s přáním, aby auta ze sousedního autobazaru bez výjimky vyhovovala. Pronajímá jim totiž jeho plochu. Bazar to tahá zvenku a chce za auta prachy a ne je spravovat, tak tady balancuju na ostří nože a u kontroly doslova čaruji, aby auto prošlo. U takto dovezených aut svítí přístrojová deska jak vánoční stromeček. Ještě že se to dá mazat před kontrolou, aby to vyhovělo. Jak to vyjede z vrat, ať už to svítí jak chce, to už mne nezajímá, nikdo mi nic nedokáže.
Jedna SME u Děčína stíhá 600 měření emisí za měsíc. To je 30 aut denně. Co vy na to?
No ten to teda mrská, to si já tady nedovolím. Na to už musíte mít klientelu, která akceptuje, že ty auta prostě jen napíšete..
Jak napíšete, vždyť emisní zkouška se vyhodnocuje kryptografickým šifrováním proti lidskému zásahu do výsledku?
Hahahaha! No to je dobrý, no. Helejte se, asi to víte sám, ale bez šidítek to dneska nejde a kdo nechce vypadat před zákazníkem denně pětkrát vypadat jako pitomec, musí to dělat každý. Když sem přijede staré auto, u kterého otáčkové snímače blbnou a zkoušku se nedaří vůbec provést, pak není zbytí, když zákon žádnou alternativu neuznává a schválený přístroj ji neumí.
No tak to auto není v pořádku, když to takhle blbne, nebo co?
Ono v pořádku emisně je, ale jen ten motor je už stářím hlučnější. No a my nesmíme nic opravovat tak nám nezbývá než zákazníka i s dobrými emisemi vyhodit, nebo nasadit emulátor otáček, abychom toho majitele nenaštvali naší neschopností to vůbec změřit. On tam chudák stojí a já se třepu strachy, kdy vytáhne z kapsy placku a řekne, že je státní odborný dozor a že se jedná o skrytou kontrolu. To by mně polilo. Pak sankce a vyhazov. Místo mně nastoupí další hrdina, pokud na to bude mít žaludek.
No a co ty přetočené tachometry? Jak ty se budou příští rok postihovat?
Zákon mluví jasně o sankcích na majitele, který bohužel nic netuší, co se dělo s jeho autem předtím, než ho ojeté koupil. Je jich tu mraky. Proto odcházím, abych to nemusel řešit. Už vidím jak tu skáčou před technikem a nadávají. Ale dle zákona prostě neprojdou, než si seženou nějaké věrohodné potvrzení, že tachometr byl vyměněn. No tak to budou shánět a přístrojové desky budou zase žádaným artiklem. Buzerace na eN-tou, ale chápu, ti majitelé za to nemůžou, protože o tom ani neví. Nejsou ani výjimky, když vám vyhrožují fyzickým násilím nebo když vás dokonce hned fyzicky napadnou. Proto jdu pryč. Ten systém nemůže dál fungovat, naše zlaté časy jsou už pryč.