Sobota 27. února 2021, svátek má Alexandr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. února 2021 Alexandr

Soukromá auta budou u STK obětními beránky

20. 12. 2017 9:52:35
Až na emisních stanicích zmizí fronty kvůli CIS, fronty trochu opadnou, ale mnozí majitelé soukromých aut pojedou domů smutní. Stanou se totiž obětními beránky, aby procento "nevyhovujících" nevybočovalo z evropského průměru.

Západní Evropa uvádí ve svých statistikách vyšší procento nevyhovujících vozidel, co se jejich emisního stavu týče. Česko uvádělo ca poloviční kvóty při přibližně dvakrát starším průměrném vozovém parku než má západní Evropa. To se bude muset "dohonit", protože CIS bude archivovat každou provedenou emisní kontrolu do centrální elektronické evidence a do té budou nahlížet při shora uvedeném zjištění i evropští komisaři, zda nevyhoví podobný nebo vyšší počet aut kontrolovaných "českým" způsobem v porovnání třeba s Rakouskem, Německem nebo Holandskem.

Český systém STK je však nastaven se "zákazem oprav" a tak nastávají dva primární problémy:

  1. Když se nalezne na vozidle emisní závada, neexistuje třídník s kategoriemi lehkých nebo vážných či nebezpečných závad, ale vozidlo je okamžitě nezpůsobilé. V tu chvíli nesmí odjet k opravně ani po své ose od STK, protože bez aktuálně platné STK nesmí na silnici.
  2. STK žije z počtu provedených kompletních kontrol. Většina jich má u sebe před vraty i Emisní stanici, kde vydělá 40% zisku, ale 60% pak na velkokapacitní lince STK, kam však nezamíří ti, co budou na emisích vyřazeni. Platili by těch 60% zbytečně, známku na dva roky stejně nedostanou.
(Video) Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí.
(Video) Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí. (ilustrační foto FCD.eu)

A teď hořká realita: Nevyhovující auta se budou jak na "Emisích" tak na STK lovit mezi soukromníky, ne mezi VIP zákazníky! Mám osobní zkušenost (prý vyrezlý VIN, jen jsem ho otřel palcem, byl tak líný že se ani nepřesvědčil, jen to napsal). Přijede-li k STK auto, jehož nápis na boku vozidla signalizuje, že se jedná o jakoukoliv velkou lokální spedici s velkým vozovým parkem, mají emisní mechanici i kontrolní technici instrukce od majitele STK, aby tato vozidla procházela tzv. "CIS ne CIS". Prostředky na to už existují. Nahněvat si takového speditéra vyřazením jednoho, nebo dokonce několika aut by znamenalo, že začne jezdit jinam. Odchod jednoho takového významného klienta od "kamarádské" STK znamená ztrátu pro STK ve výši 300.000,- Kč ročně. A proto si majitel STK hlídá své zaměstnance ostrým pohledem, pokud jsou tito přísní na auta VIP klienta, je to totiž jeho chlebodárce, na kterého musí být z principu přežití "vlídný".

Pro mé tvrzení mám jeden důkaz. Vyjel jsem na jeden akutní případ, kde vycházel opakovanými pokusy jako nevyhovující jeden Sprinter. Měl v paměti nesmazatelnou emisní závadu o NOx složce jedovatých emisí, která však již pominula. Závada ani nesmí jít smazat, protože motory, které jsou dle tohoto předpisu homologovány, musí mít v EOBD tuto nesmazatelnost zaručenu. Avšak tento motor se montuje i do vozidel pod 3,5 tuny, kde nesmí být v paměti EOBD žádná závada, jinak je vozidlo nevyhovující.

A zde přichází scénka z reálného života:
"Kdyby ten Sprinter patřil někomu jinému, tak ho vyhodím, a ať si jezdí hledat někoho, kdo mu tu známku dá, ale když vyhodím tohohle," a emisní mechanik ukázal prsten na bok vozidla, kde byla reklama velké místní spedice, "..tak mně šéf zítra ráno vyhodí na dlažbu! Takže udělejte to jak chcete, ale já chci vidět na konci "vyhovující protokol, a to pokud možno co nejdřív, ať pána nezdržujeme!"

Pravda, byla to chyba legislativního pojetí vozidla do a nad 3,5 tuny, takže auto jako takové v tomto případě problém s emisními systémy ani motorem nemělo žádný, ale při té větě mně zamrazilo. Zvolil jsem v protokolu "nad 3,5 tuny", což byla jediná možnost, jak zajistit "vyhovující protokol" autu, kterému nic není.

Ale ptám se, co kdyby přijel k STK malý podnikatel nebo živnostník, který je na jednom Sprinterovi závislý a má ho v dobrém stavu? Emisní mechanik dotyčné STK by se s ním jak řekl "nepáral" a vyhodil by ho.

A já se teď, po těch všech sděleních k lidu ptám: Co musí obyčejné lidi a malé podnikatele naštvat (..odkaz na video), aby praštili pěstí do stolu a opřeli se jako veřejnost do klientelistických STK regulovaných státem, aby zrušili jejich kartelovou dohodou uzákoněná privilegia?
Kolik aut musí na silnicích hulit tak, aby to naštvalo obyčejné lidi na chodnících, když vidí, že mají vylepenou známku, která dávno není žádnou zárukou, že auto emisně vyhovuje a to neuplyne ani 5 minut potom, co opustí vrata STK?

Autor: Libor Fleischhans | středa 20.12.2017 9:52 | karma článku: 37.41 | přečteno: 3076x

Další články blogera

Libor Fleischhans

STK - stát přihlíží bohapustému výpalnému a poškozování našeho zdraví, vyplývá z dat ISTP

Patnáct let stará auta kouří méně, než ta nová s filtry částic. To vyplývá z tvrdých dat z ministerského serveru ISTP. Je to sice divné, někoho by to mělo trknout, ale netrkne. Proč tomu tak asi je, najdete v tomto článku.

6.10.2020 v 9:47 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 2084 | Diskuse

Libor Fleischhans

Reportér Richard Samko odhalil u STK vrchol ledovce

STK spolupracují s bazary a šijí na lidi pasti za statisíce! Pan Rohan si koupil úplný šrot, přestože mu STK na tohle auto vystavila vyhovující protokol. Tohle může vjet kdykoli do protisměru a zabíjet nevinné posádky okolních aut

26.8.2019 v 10:34 | Karma článku: 45.05 | Přečteno: 21256 | Diskuse

Libor Fleischhans

Poslanci 18. 9. zváží, zda zruší regulaci STK, kontroly by mohl dělat každý autoservis

Na 18. 9. 2019 svolala poslanecká iniciativa na popud Jiří Bláhy (ANO) konferenci o budoucí podobě STK. Současné kontrolní linky svádí k podvodům a lidi nebaví stát fronty. Zrušením "regulace" by mohly kontroly nabízet autoservisy

14.8.2019 v 21:22 | Karma článku: 32.16 | Přečteno: 4034 | Diskuse

Libor Fleischhans

Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou

Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.

28.5.2019 v 14:49 | Karma článku: 26.61 | Přečteno: 2536 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Někteří pamětníci ty podmínky cestování pamatují.

Šéfka Evropské komise von der Leyen zveřejnila podrobnosti o zavedení očkovacích pasů. Kdo si pamatuje podmínky pro cestování před rokem 1989 ?

26.2.2021 v 21:15 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 508 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Kdy se zase protrhne ozonová díra ? Pokus o názor.

Děláme vše pro to,abychom zacelili ozonové díry. Ale tím se k nám dostává málo UV záření a neničí se viry,které přilétají na meteoritech z vesmíru a tady se mutují.Není současná pandemie jen reakcí na chybné předpoklady vědců ?.

25.2.2021 v 21:27 | Karma článku: 6.32 | Přečteno: 148 | Diskuse

Zdenek Horner

Aby Češi nevymřeli na cynismus a posměch

Obecnou demoralizaci lze jistě pochopit, ale nesmíme ji trpně přijmout. I ve zdánlivě ztracené situaci, přes všechny údajné debility a diletantství nás nic neopravňuje podlehnout lacino panice a ohrozit tak vlastní budoucnost.

22.2.2021 v 8:27 | Karma článku: 20.82 | Přečteno: 619 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Kdo je Rusofob a kdo je Rusofil ? Dilema pro budoucnost.

Mezinárodní situace se značně zjednodušila. Bohužel určité rusofobní nálady vítězí a Rusofilové jsou zahánění do určitě nezákonnosti. Navíc většinový názor světové veřejnosti se dnes tak nějak zamlčuje.

21.2.2021 v 19:07 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 345 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Covid -19 rok II. Co budeme dělat ?

To nevěděl ani Lenin po roce 1917 a dnes to neví také nikdo.Potřebujeme peníze pro armádu, aby mohla nakoupit armádní dopravní letadla a vrtulníky pro službu na moři. Místo toho kupujeme nefunkční testy na covid a mnoho dalšího.

18.2.2021 v 11:16 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 193 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3565

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Najdete na iDNES.cz