Jedu z STK , ale nejsem OK!

Reportáž ČT z "Emisí" u STK ukázala, že zfalšování výsledku úřední listiny není až tak velký problém, když se ví "jak". Zpřísní emise po této reportáži? VIP klienti se bát nemusí, jsou s kontrolorem za vraty zkušebny beze svědků..

Z reportáže je vidět jednoduchý mechanismus vydělávání peněz falšováním pravdivých údajů o průběhu kontroly v místě, kde by měl soukromý subjekt kontrolovat vozidla v přenesené působnosti státu. Tedy na Emisní stanici a následně na stanici Technické kontroly. Dle zákona nedostává emisně nevyhovující auto šanci na vylepení červené známky na STK a tak na ní většina nevyhovujících aut ani nepokračuje. Oba subjekty vystavují provozovateli vozidla protokoly, které jsou úřední listinou. Když ale někdo zmanipuluje výsledky na tomto protokolu tak, aby nevyhovující vozidlo vyhovělo, dopouští se "falšování úřední listiny" a nepřímo i maření úředního výkonu.

Se svítící emisní kontrolou skrz emise i následnou STK

Zákazníkovi se dva dny před STK rozsvěcí emisní kontrolka. Doufá, že mu tam vozidlo opraví, vždyť do teď jezdilo bez sebemenších problémů. Ale co to? Oni tu však nic neopravují! Prostě mu závadu vymažou, nějakým záhadným způsobem obejdou své zákonné povinnosti a vydají vyhovující emisní protokol přesto, že emisní kontrolka vytrvale svítí, a přesto, že signál lambdasondy při následném doplňkovém testu evidentně není v pořádku. Na protokolu však je napsáno že kontrolka emisí nesvítí, evidentně uložená chyba v paměti závad byla zamlčena a vozidlo deklarují jako zcela v pořádku. Vůz nerušeně pokračuje na STK.

Zaplatil úplatek, který platit z principu nemusel

Story majitele postarší, ale dobře opečované Hondy Civic zděděné po úmrtí jeho dědy je ještě více absurdní: "Byl jsem po kontrole auta u autoservisu na STK. Při vstupním měření emisí test vyhověl, viděl jsem to na obrazovce se všemi provedenými kroky a všechno bylo v zeleném. Emisák však brumlal něco o tom, že na autě něco nebylo v pořádku, a že by to spravily dvě stovky. Tak jsem mu je raději dal, protože tomu moc nerozumím a čekala mne ještě STK v tomtéž objektu.
Tam jsem si zase vyslyšel, že auto by neprošlo na nebezpečnou korozi podvozku, ale že by to spravilo stovek pět. Načež jsem oponoval, že to nedám, protože jsem na emisích už dvě stovky dal. Že dám maximálně stři sta. "Tak to položte na sedadlo..." řekl technik STK a odešel zpracovat vyhovující protokol, aby pak vylepil červenou známku. Peníze si dával do taštičky na zip, která byla mimochodem už před obědem pěkně nacpaná.

Obyčejný občan si bude muset u kontroly vozidla citelně připlatit

Na stránkách jedné profesní komory, kterou založili ne ti, co na ni tu profesi dělají, ale jejich zaměstnavatelé, tedy státní regulací chránění majitelé STK, jsem si přečetl následující text:
"U stanic technických kontrol se díky focení i zdražilo, předpokládá se to samé u měření emisí. Dokumentace sice trvá jen chvilku, ale někdy je prostě VIN vyrezlé nebo na špatném místě a tak i časová náročnost ten proces prostě zdraží."
K této zprávě si lze ještě přičíst všeobecně se stahující mračna nad podvody s výsledky kontrol, po kterých slídí nejen média, ale i SOD (Státní Odborný Dozor), a tak budou "kontroloři" všeobecně ze strachu před ztrátou zaměstnání brzy o mnoho přísnější. Na koho? Na neznámé lidi, co vozidla ke kontrole přistaví. Kdo nepatří mezi neznámé, od nichž nehrozí skrytá kamera nebo kontrola? Velcí klienti. Speditéři, taxíkáři, bazaristé, individuální dovozci, zkrátka všichni, co je auta dost dobře živí. Ti všichni se dobře znají a nechtějí strkat peníze do vraků např. dotažených ze západu s přetočenými tachometry, ale chtějí "VYHOVUJÍCÍ PROTOKOLY" z první STK při prodeji vozu. Pak už je jim osud auta lhostejný, jednoznačně nevýhodná prodejní smlouva pro kupce a vyhovující protokol z STK je ochrání. No a jak takový vyhovující protokol získat? No u kamaráda, který z falšování údajů na úřední listině žije stejně dobře jako klient! Stejně u kontroly fyzicky smí být jen oni dva, takže se to nějak udělá, aby to vyšlo... Jak to zde popisuji, to nedělá každá STK, to se musí nechat.

Takže, až si budete občané kupovat ojeté auto, nehleďte na protokol z Emisí nebo z STK, je to pouhý cár papíru, na který se dnes podepíše kdokoliv, kdo z razítka má prospěch. Stát poctivost kontrol nekontroluje. Buď nemá sebemenšího šimla o tom, jak ohromný byznys se za falšování hodnot a údajů na úředních listinách skrývá, a nebo ho naopak má, ale pak je to o to horší, protože se na něm asi bude nějakou tou výhodou od skutečných kormidelníků v tomto oboru podílet.

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 11.9.2017 15:36 | karma článku: 24,29 | přečteno: 3496x