Sobota 27. února 2021, svátek má Alexandr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. února 2021 Alexandr

Jedu z STK , ale nejsem OK!

11. 09. 2017 15:36:56
Reportáž ČT z "Emisí" u STK ukázala, že zfalšování výsledku úřední listiny není až tak velký problém, když se ví "jak". Zpřísní emise po této reportáži? VIP klienti se bát nemusí, jsou s kontrolorem za vraty zkušebny beze svědků..
Reportáž z jedné STK, jejíž stanicí měření emisí projelo auto se svítící kontrolkou hlásající permanentní závadu na lambdasondách. Auto vyhovělo na další dva roky. Emisní mechanik zfalšoval údaje o průběhu kontroly tak, aby vozidlo mohlo pokračovat na STK a v kase byl celý výdělek, nejen jeho dvě pětiny.
Reportáž z jedné STK, jejíž stanicí měření emisí projelo auto se svítící kontrolkou hlásající permanentní závadu na lambdasondách. Auto vyhovělo na další dva roky. Emisní mechanik zfalšoval údaje o průběhu kontroly tak, aby vozidlo mohlo pokračovat na STK a v kase byl celý výdělek, nejen jeho dvě pětiny. (ČT1)

Z reportáže je vidět jednoduchý mechanismus vydělávání peněz falšováním pravdivých údajů o průběhu kontroly v místě, kde by měl soukromý subjekt kontrolovat vozidla v přenesené působnosti státu. Tedy na Emisní stanici a následně na stanici Technické kontroly. Dle zákona nedostává emisně nevyhovující auto šanci na vylepení červené známky na STK a tak na ní většina nevyhovujících aut ani nepokračuje. Oba subjekty vystavují provozovateli vozidla protokoly, které jsou úřední listinou. Když ale někdo zmanipuluje výsledky na tomto protokolu tak, aby nevyhovující vozidlo vyhovělo, dopouští se "falšování úřední listiny" a nepřímo i maření úředního výkonu.

Se svítící emisní kontrolou skrz emise i následnou STK

Zákazníkovi se dva dny před STK rozsvěcí emisní kontrolka. Doufá, že mu tam vozidlo opraví, vždyť do teď jezdilo bez sebemenších problémů. Ale co to? Oni tu však nic neopravují! Prostě mu závadu vymažou, nějakým záhadným způsobem obejdou své zákonné povinnosti a vydají vyhovující emisní protokol přesto, že emisní kontrolka vytrvale svítí, a přesto, že signál lambdasondy při následném doplňkovém testu evidentně není v pořádku. Na protokolu však je napsáno že kontrolka emisí nesvítí, evidentně uložená chyba v paměti závad byla zamlčena a vozidlo deklarují jako zcela v pořádku. Vůz nerušeně pokračuje na STK.

Zaplatil úplatek, který platit z principu nemusel

Story majitele postarší, ale dobře opečované Hondy Civic zděděné po úmrtí jeho dědy je ještě více absurdní: "Byl jsem po kontrole auta u autoservisu na STK. Při vstupním měření emisí test vyhověl, viděl jsem to na obrazovce se všemi provedenými kroky a všechno bylo v zeleném. Emisák však brumlal něco o tom, že na autě něco nebylo v pořádku, a že by to spravily dvě stovky. Tak jsem mu je raději dal, protože tomu moc nerozumím a čekala mne ještě STK v tomtéž objektu.
Tam jsem si zase vyslyšel, že auto by neprošlo na nebezpečnou korozi podvozku, ale že by to spravilo stovek pět. Načež jsem oponoval, že to nedám, protože jsem na emisích už dvě stovky dal. Že dám maximálně stři sta. "Tak to položte na sedadlo..." řekl technik STK a odešel zpracovat vyhovující protokol, aby pak vylepil červenou známku. Peníze si dával do taštičky na zip, která byla mimochodem už před obědem pěkně nacpaná.

Obyčejný občan si bude muset u kontroly vozidla citelně připlatit

Na stránkách jedné profesní komory, kterou založili ne ti, co na ni tu profesi dělají, ale jejich zaměstnavatelé, tedy státní regulací chránění majitelé STK, jsem si přečetl následující text:
"U stanic technických kontrol se díky focení i zdražilo, předpokládá se to samé u měření emisí. Dokumentace sice trvá jen chvilku, ale někdy je prostě VIN vyrezlé nebo na špatném místě a tak i časová náročnost ten proces prostě zdraží."
K této zprávě si lze ještě přičíst všeobecně se stahující mračna nad podvody s výsledky kontrol, po kterých slídí nejen média, ale i SOD (Státní Odborný Dozor), a tak budou "kontroloři" všeobecně ze strachu před ztrátou zaměstnání brzy o mnoho přísnější. Na koho? Na neznámé lidi, co vozidla ke kontrole přistaví. Kdo nepatří mezi neznámé, od nichž nehrozí skrytá kamera nebo kontrola? Velcí klienti. Speditéři, taxíkáři, bazaristé, individuální dovozci, zkrátka všichni, co je auta dost dobře živí. Ti všichni se dobře znají a nechtějí strkat peníze do vraků např. dotažených ze západu s přetočenými tachometry, ale chtějí "VYHOVUJÍCÍ PROTOKOLY" z první STK při prodeji vozu. Pak už je jim osud auta lhostejný, jednoznačně nevýhodná prodejní smlouva pro kupce a vyhovující protokol z STK je ochrání. No a jak takový vyhovující protokol získat? No u kamaráda, který z falšování údajů na úřední listině žije stejně dobře jako klient! Stejně u kontroly fyzicky smí být jen oni dva, takže se to nějak udělá, aby to vyšlo... Jak to zde popisuji, to nedělá každá STK, to se musí nechat.

Takže, až si budete občané kupovat ojeté auto, nehleďte na protokol z Emisí nebo z STK, je to pouhý cár papíru, na který se dnes podepíše kdokoliv, kdo z razítka má prospěch. Stát poctivost kontrol nekontroluje. Buď nemá sebemenšího šimla o tom, jak ohromný byznys se za falšování hodnot a údajů na úředních listinách skrývá, a nebo ho naopak má, ale pak je to o to horší, protože se na něm asi bude nějakou tou výhodou od skutečných kormidelníků v tomto oboru podílet.

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 11.9.2017 15:36 | karma článku: 23.83 | přečteno: 3066x

Další články blogera

Libor Fleischhans

STK - stát přihlíží bohapustému výpalnému a poškozování našeho zdraví, vyplývá z dat ISTP

Patnáct let stará auta kouří méně, než ta nová s filtry částic. To vyplývá z tvrdých dat z ministerského serveru ISTP. Je to sice divné, někoho by to mělo trknout, ale netrkne. Proč tomu tak asi je, najdete v tomto článku.

6.10.2020 v 9:47 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 2084 | Diskuse

Libor Fleischhans

Reportér Richard Samko odhalil u STK vrchol ledovce

STK spolupracují s bazary a šijí na lidi pasti za statisíce! Pan Rohan si koupil úplný šrot, přestože mu STK na tohle auto vystavila vyhovující protokol. Tohle může vjet kdykoli do protisměru a zabíjet nevinné posádky okolních aut

26.8.2019 v 10:34 | Karma článku: 45.05 | Přečteno: 21256 | Diskuse

Libor Fleischhans

Poslanci 18. 9. zváží, zda zruší regulaci STK, kontroly by mohl dělat každý autoservis

Na 18. 9. 2019 svolala poslanecká iniciativa na popud Jiří Bláhy (ANO) konferenci o budoucí podobě STK. Současné kontrolní linky svádí k podvodům a lidi nebaví stát fronty. Zrušením "regulace" by mohly kontroly nabízet autoservisy

14.8.2019 v 21:22 | Karma článku: 32.16 | Přečteno: 4034 | Diskuse

Libor Fleischhans

Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou

Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.

28.5.2019 v 14:49 | Karma článku: 26.61 | Přečteno: 2536 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Někteří pamětníci ty podmínky cestování pamatují.

Šéfka Evropské komise von der Leyen zveřejnila podrobnosti o zavedení očkovacích pasů. Kdo si pamatuje podmínky pro cestování před rokem 1989 ?

26.2.2021 v 21:15 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 509 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Kdy se zase protrhne ozonová díra ? Pokus o názor.

Děláme vše pro to,abychom zacelili ozonové díry. Ale tím se k nám dostává málo UV záření a neničí se viry,které přilétají na meteoritech z vesmíru a tady se mutují.Není současná pandemie jen reakcí na chybné předpoklady vědců ?.

25.2.2021 v 21:27 | Karma článku: 6.32 | Přečteno: 148 | Diskuse

Zdenek Horner

Aby Češi nevymřeli na cynismus a posměch

Obecnou demoralizaci lze jistě pochopit, ale nesmíme ji trpně přijmout. I ve zdánlivě ztracené situaci, přes všechny údajné debility a diletantství nás nic neopravňuje podlehnout lacino panice a ohrozit tak vlastní budoucnost.

22.2.2021 v 8:27 | Karma článku: 20.82 | Přečteno: 619 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Kdo je Rusofob a kdo je Rusofil ? Dilema pro budoucnost.

Mezinárodní situace se značně zjednodušila. Bohužel určité rusofobní nálady vítězí a Rusofilové jsou zahánění do určitě nezákonnosti. Navíc většinový názor světové veřejnosti se dnes tak nějak zamlčuje.

21.2.2021 v 19:07 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 345 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Covid -19 rok II. Co budeme dělat ?

To nevěděl ani Lenin po roce 1917 a dnes to neví také nikdo.Potřebujeme peníze pro armádu, aby mohla nakoupit armádní dopravní letadla a vrtulníky pro službu na moři. Místo toho kupujeme nefunkční testy na covid a mnoho dalšího.

18.2.2021 v 11:16 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 193 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3565

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Najdete na iDNES.cz