Nejezděte s autem na "Emise" sami, hrozí vám vyhazov!

Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně naprosto v pořádku. "Nějak" to jde vždycky udělat, ale "emisák se nesmí bát"!

Již měsíc se na "stanicích měření emisí" emisní mechanici doslova a do písmene "perou" se "strojovým vyhodnocením" nových emisních programů. Nešťastní majitelé vozidel pak drží v ruce nevyhovující protokol a hrozí jim, že budou muset vozidlo odstavit. STK je totiž bez vyhovujícího protokolu vyhodí jako nevyhovující. Jenže ono na autě není co opravovat!

Problém je ve "strojovém vyhodnocení" jako jediném možném postupu, kdy mechanik nemá šanci průběh testu v měřicím přístroji nikterak ovlivnit. To by sice byla dobrá myšlenka, ale vlivem ne úplně spolehlivé techniky, mnoha chyb v programu, vozidlech samotných a snímání otáček či teploty motoru se najednou přístroj u toho či onoho kroku zasekne a zkrátka nejde pokračovat dál. "Strojové vyhodnocení" bohužel nelze vypnout (rozhodnutí Ministerstva dopravy) a emisní mechanik nemůže převzít za výsledek jeho možných alternativních postupů osobní odpovědnost (zakázalo Ministerstvo dopravy). Představte si, že by Ministerstvo dopravy obdobně postupovalo i u letecké dopravy, a vyhláškou by zakázalo pilotům vypínat autopilota! Při selhání letadla by pak smutní pasažéři přihlíželi, jak třeba "autopilot" sám přistává s letadlem bez paliva na řece Hudsonu! Nezbývá než se modlit.

Řešení, i když "malinko ilegální", ale přeci jen existuje. Je to praxe, kterou většina kontrolorů dokonale zná z minulosti. Pomohou si "šidítkem". Jenže když k emisní stanici přijede někdo, koho emisní mechanik osobně nezná, nemůže si podvůdek dovolit a může Vás i se zánovním autem v záruce vyhodit jako "NEVYHOVUJÍCÍ".

Lék který 100% funguje: "Nenechte ho ať se bojí!" Pokud vyhledáte nějakého "zprostředkovatele" (např. blízký autoservis), kterého emisní mechanik osobně zná, protože u nich týdně "zařizuje" mnoho technický kontrol pro své zákazníky (říká se mu "stálý klient" = jsou to ti, co STK vlastně z 90 % denně živí) , pak je to nejlepší řešení. "Klient" se nejen vyzná, ale největší devizou je, že ho emisní mechanik zná. Zavřou se do garáže a za chvilku vyjede vyhovující auto. Vy mu sice musíte dát nějaký bakšiš do kapsy navíc, za jeho službičku, ale on se Vám odmění "vyhovujícím protokolem". Jak to, že to najednou jde? Dočtete se v detailní zprávě, jak to vypadá s pravými příčinami nefunkčních a zdražujících kontrol v ČR.

Ministerstvo dopravy ve snaze zarazit 15 let masového podvádění v emisních kontrolách zavedlo novou emisní metodiku, která téměř nedovoluje zásah lidské ruky. Chtělo v dobré vůli zabránit, aby se neblahý lidský faktor vyloučil. Výsledkem však je, že zatímco dříve podváděl jen někdo, dnes musí podvádět úplně všichni, jestli nechtějí, aby jim dal zákazník přes ústa. Všichni si tedy vedle nových přístrojů na měření emisí zároveň nakoupili i jakási "šidítka". Šidítko je krabička, která simuluje všechno tak, jako kdyby bylo na emisní přístroje napojené auto. No a pak vyjde všechno. Jenže ono to je při kontrole vidět a mechanik se nesmí bát, že ho někdo sleduje, že si pomohl jinak. No a když mu auto přiveze "zprostředkovatel", kterého dokonale zná, tak si může být jistý, že on jeho "šidítko" neprozradí.

Nejezděte tedy se svými auty na STK sami, abyste emisního mechanika nevyděsili. Tím že Vás nezná, "šidítko" raději nepoužije a Vaše auto v emisním testu nevyjde třeba jen z toho důvodu, že Vám během měření emisí sepne ventilátor chlazení. No a už v testu nemusí vyhovět. To je dost problém...

Autor: Libor Fleischhans | středa 8.2.2017 21:34 | karma článku: 41,86 | přečteno: 12078x