Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Měření emisí po 31. 8. 2016 aneb "Ode zdi ke zdi"

15. 06. 2016 22:28:42
Pokud si plánujete cestu k STK po 31. 8. 2016, pak zvažte, zda nepořídit kontrolní známku na registrační značku ještě před tímto termínem. Vlastně už teď vám mohou posadit auto na odtahovku i když bude emisně zcela v pořádku.

"Pokud emisní stanice u vozidla při měření emisí nevyčte řídící jednotku, nelze vydat vyhovující protokol." píše v interní neveřejné komunikaci společnosti DEKRA pan Kamil Konečný, jinak školitel této společnosti. V této interní diskusi jde o vozidlo, které sice nemá žádné problémy s emisemi, jen se nelze spojit s řídící jednotkou motoru, kde nový, od 1. 1. 2015 platný metodický pokyn nekompromisně požaduje vyčtení paměti závad.

Metodický pokyn (3. 6. 2016 dokonce ještě upřesněn postup povinného vyčítání všech vozidel, s výjimkou, kdy výrobce tento postup nedoporučuje, jako např. ŠKODA Auto, která jediná ví, co dělá) zde ukládá povinnost spojit se s řídící jednotkou motoru i u vozidel, která nemají tzv. emisně relevantní protokol. Všeobecně se jedná o vozidla vyrobená před rokem 2000. Jedna z potíží je v tom, že čtení paměti řídící jednotky motoru je dle metodiky při měření emisí sice zákonná povinnost, ale její vyhodnocení je nanejvýš sporné, protože škála všech možných chybových hlášení řídící jednotky motoru může být objemná (150 ale i 300 chybových hlášení), ale žádný z výrobců před rokem 2000 (tehdy vozidla nebyla ještě vybavena emisně relevantním protokolem EOBD) nedefinuje, která z chybových hlášení mohou mít vliv na emisní chování vozidla v provozu (míněn emisní test při typovém schválení) a která nikoliv.

Emisní mechanik tedy bude na svou odpovědnost u vozidel starších 15 let rozhodovat, za které chybové hlášení vás může z emisí vyhodit s nevyhovujícím protokolem. To by nebylo to nejhorší, protože leccos se dá ze strany zákazníka tzv. "ukecat". Ale pokud dojde k situaci, kdy se diagnostický přístroj se vaším vozidlem nespojí, vede to dle instrukcí školitele DEKRY Kamila Konečného k vystavení protokolu s nevyhovujícím výsledkem. Pokud vám tímto dnem končí platnost kontrolní známky, musíte dle zákona naložit vozidlo na odtahovou službu (podle současné legislativy nesmíte odjet ani po vlastní ose) a do té doby, než bude možná diagnostická komunikace přes zásuvku ve vozidle (ani nemusí být vadná ve vozidle, ale v diagnostickém zařízení emisní stanice), nesmíte vozidlo používat na veřejných komunikacích a neudělají vám ani STK.

Jednoduše řečeno: Stačí, aby si vaše auto nerozumělo s diagnostickým přístrojem na SME, kam se právě vypravíte (pozor, přístroje pro komunikaci s diagnostikou nejsou jednotné a ani nepodléhají schvalování), a jste prakticky bez papírů.

Vysvětlení: Tento postup je předepsaný již patnáct let, ale žádná z emisních stanic ho i pro jeho praktickou nesmyslnost nedodržovala. Nikdo tento postup nekontroloval a papír, na který se píše doposud, snesl všechno. Dříve bylo tedy snadnější nesmyslný předpis obcházet tím, že téměř každá SME raději nenapsala pravdu, když na protokol psala: "Paměť řídící jednotky bez závad". Nová metodika však předepisuje, aby SME přikládala k emisnímu protokolu výpis z paměti závad řídící jednotky motoru (pokud diagnostický přístroj má nějaký výstup), a proto se budou podobné případy množit.

Závěr: Nové předpisy jsou, jak už to v českých zemích bývá, papežštější než papež a namísto aby se emisní kontrola zefektivnila a zamezilo se dosavadním rozsáhlým podvodům v měření emisí, budeme teď zase vyhazovat auta, která si to nezaslouží. Podobných nesmyslů obsahuje nová emisní metodika více, kvůli kterým můžete skončit i s autem, které je emisně zcela v pořádku, na podvalníku odtahové služby. Do té doby, než systém tyhle hrubé chyby vychytá, bude se to bohužel stávat. Škodovky jsou však z obliga, u nich ze shora uvedených důvodů výrobce čtení závad paměti řídící jednotky motoru vědomě vysloveně nedoporučuje. Tak hodně štěstí, ať se nevychytané mezery syrové a neodzkoušené metodiky nevyřádí zrovna na vás.

Více na www.asem.cz

Autor: Libor Fleischhans | středa 15.6.2016 22:28 | karma článku: 32.92 | přečteno: 5503x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom mocní

Servisní pokyny ŠKODA Auto ohrožují bezpečnost státu. Policejní vozy neprošly emisní kontrolou, neměly totiž načtené emisní testy v Readiness Code, které koncern u "měření emisí" vyžaduje. Včera výrobce pokyny změnil, auta projdou

19.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 14.66 | Přečteno: 594 | Diskuse

Libor Fleischhans

Jedu z STK , ale nejsem OK!

Reportáž ČT z "Emisí" u STK ukázala, že zfalšování výsledku úřední listiny není až tak velký problém, když se ví "jak". Zpřísní emise po této reportáži? VIP klienti se bát nemusí, jsou s kontrolorem za vraty zkušebny beze svědků..

11.9.2017 v 15:36 | Karma článku: 21.18 | Přečteno: 1363 | Diskuse

Libor Fleischhans

Kus polského železa a hlíny prodávaný desetitisícům motoristů za pět tisíc!

Přijel k nám majitel Ford Focus s problémem, že auto jede po opakovaných opravách v autoservisu v nouzovém režimu a svítí kontrolka. To, co jsme při inspekci odhalili, předčilo naše nejhorší očekávání...

25.7.2017 v 22:51 | Karma článku: 31.78 | Přečteno: 3259 | Diskuse

Libor Fleischhans

Děravé filtry částic prodávány s vědomím Ministerstva i ČOI a na "Emisích" procházejí!

Svět motorů dnes zveřejnil výsledek testu porovnání náhradních dílů tolik diskutovaných filtrů částic. Na světě je další skandál: Ví o tom totiž jak Česká obchodní inspekce, tak i Ministerstvo dopravy, jenže už rok a půl nekonají.

17.7.2017 v 13:17 | Karma článku: 24.89 | Přečteno: 1897 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Proč nejsem veganka

Přiznávám, že se vegankou asi nikdy nestanu, i když uznávám planetární prospěšnost veganství, a pokusím se vysvětlit své důvody.

13.10.2017 v 8:59 | Karma článku: 12.48 | Přečteno: 682 | Diskuse

Milan Smrž

Máme dostatek obnovitelné energie ?

V české společnosti si obnovitelné zdroje energie zatím nevydobyly místo, jaké jim patří. Lví podíl měly vysoké výkupní ceny fotovoltaiky pro rok 2010. V Evropě již ale existují oblasti zásobované pouze obnovitelnou elektřinou.

9.10.2017 v 9:05 | Karma článku: 9.02 | Přečteno: 331 | Diskuse

Jana Veselá

Ukliďme Česko 2017 a nádherné podzimní barvy

Skoro tříhodinová procházka lokalitou Srnčí Důl v Jablonci nad Nisou v rámci Ukliďme Česko 2017..... za sluníčka a nádherných podzimních barev.

6.10.2017 v 13:34 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 224 | Diskuse

Milan Smrž

Jaderná energie – jisté je jenom riziko

Podle statistik je česká veřejnost ve srovnání například s Německem mnohem více nakloněna jaderné energetice. U nás se tvrdí, že elektřina z jádra je levná a bezpečná. Je tomu tak opravdu?

6.10.2017 v 13:00 | Karma článku: 9.51 | Přečteno: 392 | Diskuse

Hana Šťastná

Prase podle kvíku, národ podle zvyku

Od konce července není snad jediný den, který by na mne divoce nezachrochtal. Africký mor divokých prasat nakazil všechna média a nabídl pěkně ostrý předvolební guláš z moravské divočiny.

27.9.2017 v 12:18 | Karma článku: 12.00 | Přečteno: 894 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2511

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.