Neděle 4. června 2023, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 4. června 2023 Dalibor

Získat "emisní známku" je jásáním po zubařské kontrole bez nálezu!

4. 06. 2015 23:10:33
Byl-li Váš zubař vždy milosrdný, poznáte to v pokročilém věku. Stejně tak "emisní kontrolu", při které projdete "bez nálezu", hodnotíte bezprostředně po ní kladně. Dopad je však srovnatelný.

Článek o "Měření emisí" nebude chtít nikdo ani číst. Ale měl by. Původ jeho zavedení zní sice ekologicky, ale jedná se o kontrolu účinnosti spalovacího motoru a jeho komponentů. Jako si doktor po Vašem zvážení a rozboru krve a moči udělá úsudek o Vašem momentálním zdraví, lze podle několika složek plynů usoudit, jak je na tom motor vašeho auta. Pokud motor spaluje s vysokou účinností, je jeho výkon dobrý a spotřeba paliva i oleje malá. To vše lze zjistit ze čtyřech složek výfukových plynů a pár údajů z řídící jednotky motoru.

"Jásání" po zubařské kontrole

Výfukové emise jsou především diagnostickým nástrojem. Hodnoty jejich jednotlivých chemických složek slouží k informaci, zda je vozidlo nutné léčit či ne. To, jestli vozidlo na "emisích"projde či ne, patří do kategorie "Jásání po zubařské kontrole". Pacient skáče a jásá, že zubař konstatoval "bez závad". Nebude mi vrtat ani trhat, super hurááá! Čas může ukázat, že zubař, ke kterému chodíte je "kokot", kvůli kterému máte po dvou letech po "prohlídce se šťastným koncem" díky pokročilé paradontóze, kterou přehlédl, v hubě "klapačky".

Benzín

Nenápadné složky HC a CO2 s informací o adaptaci směsi z OBD rozhraní řídící jednotky lze u zážehových motorů rozpoznat, zda by bylo potřeba "hlubší vyšetření". Vysoké HC (nespálené uhlovodíky) ukazují na možné problémy těsnění ventilových dříků. Jejich včasnou výměnou přestane motor jak se říká "žrát olej", který stojí nemalé peníze. Příčin však může být celkem 5, na co by se dalo další diagnostikou přijít. Naopak nízké hodnoty kysličníku uhličitého (CO2) a hodnota adaptace směsi získaná z OBD ukazují na problematické spalování, které může být příčinou zbytečně vysoké spotřeby paliva, přičemž příčinou nemusí být vůbec nic složitého, čehož oprava by stála moc peněz. Naopak, včasnou levnou opravou či jen pouhou údržbou lze stav spalování natolik vylepšit, že se spotřeba sníží a výkon a komfort motoru zlepší.

Diesel

Kouřivost motorů bez filtru částic a zanášení filtru u motorů s ním jsou indicií, že motor spaluje nedokonale. Saze nejsou nic jiného, než neshořelá zuhelnatělá nafta v pevném skupenství. Saze jsou pořád ještě hořlavým materiálem, pokud nevylétnou z výfuku ven, pak jsou nebezpečným karcinogenním materiálem. Čím jsou menší, tím jsou pro zdraví nebezpečnější. Čím více sazí, tím méně účinně spálené nafty, a čím méně účinně spálené nafty, tím horší výkon motoru. Spotřeba roste s mocninou výkonu. Bohužel spratkové s kšiltama dozadu co propadali z matiky argumentují s mastně černým zadním nárazníkem jejich TéDé-íček, že jejich tuning má "boží" výkon. Asi se nevezli v ničem lepším a srovnání mají s jinými spratky jejich typu. Nemám nic proti tuningu, který neškodí motoru, nekouří a skutečně "jede". Těch je však proklatě málo.

Z emisní kontroly na účinnou diagnostiku

Náš obchodní partner přišel, že mu na STK kouřivost sice neměřili, i když její výsledky na protokolu napsané našel, ale že by ji chtěl poctivě změřit u nás. Zaplatil totiž "chiptuning", a bojí se aby to moc nekouřilo, protože pojede do zahraničí, kde slyšel že se to kontroluje.
Kouřivost nás nezarazila (naopak byla nízká) tak, jako delší čas akcelerace, kterému se na "emiskách" nevěnuje až tak pozornost. Další diagnostikou (nahráváním hodnot při akceleračním výkonovém testu) jsme zjistili, že řídící jednotka je sice načipovaná, ale regulace turbodmychadla nechodí do dorazové polohy a váha vzduchu vykazuje o 12% nižší hodnoty než je obvyklé. Po opravě náš obchodní partner jásal, že mu jeho VW Transporter tahá jak nikdy jindy. To, že zaplatil "čipaři" deset litrů za to, že vůbec motor nevyzkoušel, nebo vyzkoušel a na nic neupozornil, už reklamovat nešlo. Oprava ho stála dalších 9 tisíc, avšak odcházel s úsměvem. Měl "nové" auto.

Emisní technik dobrým rádcem - nejen kontrolorem

Pokud jsou prováděny emisní kontroly u zkušených diagnostiků-opravářů (autoservis s SME), všimnou si ostřílení mechanici (většinou autíčkáři, kterým je práce koníčkem) mnohem více parametrů, než nařizuje obyčejná kontrola.

Mitsubishi Galant 2,0: Stejný problém jako u vozidla Renaty, Hyundai Sonata. Lanko je po své životnosti a zkušený mechanik rozpoznává už při najíždění
Mitsubishi Galant 2,0: Stejný problém jako u vozidla Renaty, Hyundai Sonata. Lanko je po své životnosti a zkušený mechanik rozpoznává už při najíždění "na plac", na co by se podíval blíže. Kontrola emisí je jen vedlejším efektem, hlavní je, dát vozidlo jakž takž do pořádku, dle finančních možností zákazníka. Češi vždy byli národem dobrých opravářů. (fcd.eu)

Renata s vozidlem Hyundai Sonata: "Potřebuji poslední kontrolu a pak půjde z baráku. S cukáním si ani u Hynudaie nevědí rady a potom, co ze mně další opravny vytáhli šest tisíc bez výsledku říkali, že je to auto zralé do šrotu". Výsledek? Při měření emisí si opravář všiml, že je teflonová vložka lanka akcelerace stářím docela prodřená a lanko jemně vázne. Systém u tohoto systému řízení motoru nevyhodnocuje jen polohu, ve které se nachází škrtící klapka, ale i rychlost pohybu změny, s jakou se dostala z polohy A do polohy B, a tak vůz přistřikoval více paliva jako při ostrých akceleracích jako když tomu člověk šlape na krk jako o závodech. Navíc s rychle se měnícím předstihem, vylepšujícím zrychlení vozu. Majitelka pak poskakovala i když se chtěla rozjet pomalu. Trpěla lůžka motor a vůz působil při jízdě dojmem vraku. Výměna za nové lanko akcelerace (ca 1250,- Kč) pak vyhladila její vrásky a auto s ne příliš vanou cenou na trhu si nechala další dva roky a má ho dodnes. Jezdí prý jako po másle. Na "emise" jezdí k nám, my vůz prohlédneme vždy hlouběji, což je pravý účel kontroly. Ne zubař, který řekne "dobrý".

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Libor Fleischhans | čtvrtek 4.6.2015 23:10 | karma článku: 21.55 | přečteno: 3402x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 400 | Diskuse

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma článku: 17.83 | Přečteno: 1047 | Diskuse

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma článku: 33.83 | Přečteno: 5039 | Diskuse

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma článku: 20.88 | Přečteno: 995 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Kateřina Kešnerová

Klimatický aktivismus ohrožuje důchody

„Klimatický žal“ může ohrozit nejen důchodový systém, ale ekonomickou stabilitu států. Je přitom uměle a cíleně vyvoláván i za státní peníze.

30.5.2023 v 9:11 | Karma článku: 23.47 | Přečteno: 420 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Náš zelený úděl na místě, kde lišky opravdu dávají dobrou noc

Zelená je krásná barva, barva lesa, barva trávy. Jen je ta barva nějak zneužita. My starší pamatujeme zelené mozky, což rozhodně nebyli žádní zelení aktivisté, ale lampasáci (vojáci).

28.5.2023 v 19:30 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 | Diskuse

Alexandra Dítětová

Za většinu emisí nikdo žádné povolenky neplatí

Světová banka oznámila, že státy vybraly loni na emisních povolenkách přes 2 biliony korun. Jenže tyto peníze pokrývají pouze 23 procent celkových emisí. To krásně ilustruje, v čem tkví zásadní problém v boji se změnou klimatu.

25.5.2023 v 9:34 | Karma článku: 32.60 | Přečteno: 648 | Diskuse

Kateřina Kešnerová

Tohoto vědce zelení chtít poslouchat nebudou

Poslouchejte vědce, hřímala Greta Thunbergová. Vsadím se ale, že když mluví Václav Smil, zacpává si uši.

22.5.2023 v 10:54 | Karma článku: 35.36 | Přečteno: 921 | Diskuse

Ladislav Větvička

Radyjace se vratila k normalu, vyšetřovani skončilo. Zapomeňte.

Tuž si řikam, jestli se cela ta blba hystoryja netoči furt v kruhu. Jak se z něčeho nepoučime, buch nam dřive nebo později poskytne možnost poučeni si zopakovat.

21.5.2023 v 18:18 | Karma článku: 46.21 | Přečteno: 5274 |
Počet článků 45 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3545

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....