Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ekologické palivo na tří písmena?

Žádný přihlouplý vtípek. Budu psát jen o tom, že ti, kdo u nás rozhodují o tom, kam se smí lihové palivo E85 lít, nejsou žádní ředitelé autobusu, ale úředníci Ministerstva dopravy a pracovníci pověřených technických zkušeben.

Na líh se jezdilo už dávno, ale naposled to znovu začalo před pár lety reklamními poutači u prvních výdejních stojanů čerpacích stanic polopravdami: „O 80% nižší emise CO2, zaručené zvýšení výkonu a snížené náklady na provoz vozidla.“ Chvíli mi bylo divné, proč počet výdejních stojanů na 85%-ní etanol v Česku tak roste, když se k nám dováží jen minimum vozidel výrobcem na toto palivo upravených (sotva v řádech promile), ale záhy mi bylo vše jasné. Tichou poštou se mezi sociálně slabšími vrstvami s nižším stupněm vzdělání rozjela fofrem zpráva, že se při tankování u stojanů s označením E85 ušetří spousta peněz. Touha národa „šetřit“, ověřená již hypermarkety, byla silnější než nebezpečí z etanolu vyplývající, a než jeho skutečná ekonomická bilance. A protože si právě tyto vrstvy občanů nedovedou správně spočítat ani rizika všudypřítomných rychlých půjček, nedovedou si spočítat bohužel ani všechny "neznámé" vyplývající z tankování E85. Ze sociálně slabších přeskočila tato jiskra na odvážné experimentátory a kutily a počet tankovacích míst pro E85 dokonce několikanásobně přeskočil naše německé sousedy. Tuto masu bylo v ČR třeba v tržním prostředí uspokojit!

„Po montáži „konverzní řídící jednotky“ můžete Vaším autem spokojeně jezdit na Etanol E85, který je levnější a výkonnější než benzín!“ … dodnes tvrdí všechny české reklamy. Tak začaly i elektronické firmy soustředit odbyt zázračných krabiček na náš trh. Po jejich montáži už jste nemuseli míchat toto palivo při tankování jen do hranice, kdy vozidlo nechtělo vůbec nastartovat nebo mělo problémy charakteru kuckavých rozjezdů apod., ale krabička sama zvyšovala vstřikované dávky paliva o potřebné množství, aby směšovací poměr paliva se vzduchem vyhovoval fyzikální vlastnostem lihu (u benzínu je to 1 kg :14,7 kg a u etanolu 1 kg : 9 kg) a řešil i problematické studené starty lihového paliva. Z prokazatelných a opakovaných výsledků je jasné, že pokud není vozidlo upraveno přímo výrobcem vozidla (vozidla označená jako tzv. „FlexFuel“), nejen že není pravdivé ani jedno z tvrzení reklamních sloganů, ale že může být dodatečná montáž i životu nebezpečná. S tlakem ekonomickým rostl i tlak na úřady, jak vysvětlit, kam mizí toto palivo z výdejních stojanů čerpacích stanic, když na něj oficiálně vlastně nikdo, kromě „šafránových“ FlexFuel označených vozidel, jezdit nesmí!  Přizpůsobit vozidla na E85 oficiálně, např. v Německu, obnáší kromě splnění emisních limitů především i splnění bezpečnostních kritérií, která u nás "technické zkušebny" a pak nakonec i „úřady“ jaksi opomněly. Stalo se tak asi ve spěchu a pod tlakem veřejného zájmu, ne snad z nekompetence „technických zkušeben“, a dokonce asi půl hodiny po dvanácté, že „technické zkušebny“ vydaly první pozitivní výsledky pro schválení tzv. „konverzních řídících jednotek“, aby tankování lihu bylo oficiálně zaneseno do technického průkazu vozidla jako alternativní palivo. Zkoušely se jen emise, ne však bezpečnost. U přestavěných vozidel na E85 tak od té doby tiká časovaná bomba. Rozhodnutí Ministerstva dopravy mi připadalo jako polskými vládními šéfy vynucené přistání letadla u Smolensku, tenkrát končící katastrofou. Proč toto přirovnání? Protože všude v rozumně uvažujícím světě platí, že „Dodatečná přestavba na E85 pouze za splnění příslušných kritérií, avšak nikdy ne pro vozidla přepravující osoby!“

Čekáme snad na první tragická úmrtí uhořelých obětí vzplanuvším palivem, jehož chemické vlastnosti mohou pomalu, lež nebezpečně poškozovat palivové systémy a jehož plamen za denního světla není vidět? Pokud někdo viděl požár americké formule Indy-Car na lihové palivo (stačí do vyhledávače zadat „ivisible fire race car“), pak mu je jasné, proč jsou reakce okolí na hašení rozpačité. Nikdo totiž nevidí, že něco hoří, ale neviditelné plameny bez kouře pálí všechno, co bez viditelného varování zachvátí.

Když si to dá někdo do souvislosti s vlastnostmi tohoto agresivního paliva, které zevnitř a nenápadně pomalu devastuje pryžové hadičky palivových, původně na benzín konstruovaných systémů, a se zněním varovných nálepek na víčkách nádrží moderních automobilů, pak si v Česku skutečně „hrajeme s ohněm“. Jako vždycky se v Česku asi musí nejdřív něco stát, aby se někdo podíval na zahraniční zkušenosti a znalosti. Nebo je u nás zase přednější byznys? U přestavěných vozidel na E85 tak u osobních automobilů jejich nic netušících majitelů tiká časovaná bomba, bohužel s tichým souhlasem státu. Kdo bude v případě prvního neštěstí činěn tím odpovědným?

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 4.5.2015 20:45 | karma článku: 27,55 | přečteno: 2787x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma: 8,29 | Přečteno: 528x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma: 11,01 | Přečteno: 485x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5368x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy

24. dubna 2024

Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...

Rusové ostřelovali Charkov, Ukrajinci zasáhli ropné sklady u Smolenska

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  10:59

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

Kdo pošle hlas do voleb z ciziny poštou, bude moci jít volit znovu a jinak

24. dubna 2024  10:57

Pravidla pro volby poštou ze zahraničí se ještě změní oproti tomu, jak to původně navrhla vláda....

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik