Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedu z STK , ale nejsem OK!

11. 09. 2017 15:36:56
Reportáž ČT z "Emisí" u STK ukázala, že zfalšování výsledku úřední listiny není až tak velký problém, když se ví "jak". Zpřísní emise po této reportáži? VIP klienti se bát nemusí, jsou s kontrolorem za vraty zkušebny beze svědků..
Reportáž z jedné STK, jejíž stanicí měření emisí projelo auto se svítící kontrolkou hlásající permanentní závadu na lambdasondách. Auto vyhovělo na další dva roky. Emisní mechanik zfalšoval údaje o průběhu kontroly tak, aby vozidlo mohlo pokračovat na STK a v kase byl celý výdělek, nejen jeho dvě pětiny.Reportáž z jedné STK, jejíž stanicí měření emisí projelo auto se svítící kontrolkou hlásající permanentní závadu na lambdasondách. Auto vyhovělo na další dva roky. Emisní mechanik zfalšoval údaje o průběhu kontroly tak, aby vozidlo mohlo pokračovat na STK a v kase byl celý výdělek, nejen jeho dvě pětiny. (ČT1)

Z reportáže je vidět jednoduchý mechanismus vydělávání peněz falšováním pravdivých údajů o průběhu kontroly v místě, kde by měl soukromý subjekt kontrolovat vozidla v přenesené působnosti státu. Tedy na Emisní stanici a následně na stanici Technické kontroly. Dle zákona nedostává emisně nevyhovující auto šanci na vylepení červené známky na STK a tak na ní většina nevyhovujících aut ani nepokračuje. Oba subjekty vystavují provozovateli vozidla protokoly, které jsou úřední listinou. Když ale někdo zmanipuluje výsledky na tomto protokolu tak, aby nevyhovující vozidlo vyhovělo, dopouští se "falšování úřední listiny" a nepřímo i maření úředního výkonu.

Se svítící emisní kontrolou skrz emise i následnou STK

Zákazníkovi se dva dny před STK rozsvěcí emisní kontrolka. Doufá, že mu tam vozidlo opraví, vždyť do teď jezdilo bez sebemenších problémů. Ale co to? Oni tu však nic neopravují! Prostě mu závadu vymažou, nějakým záhadným způsobem obejdou své zákonné povinnosti a vydají vyhovující emisní protokol přesto, že emisní kontrolka vytrvale svítí, a přesto, že signál lambdasondy při následném doplňkovém testu evidentně není v pořádku. Na protokolu však je napsáno že kontrolka emisí nesvítí, evidentně uložená chyba v paměti závad byla zamlčena a vozidlo deklarují jako zcela v pořádku. Vůz nerušeně pokračuje na STK.

Zaplatil úplatek, který platit z principu nemusel

Story majitele postarší, ale dobře opečované Hondy Civic zděděné po úmrtí jeho dědy je ještě více absurdní: "Byl jsem po kontrole auta u autoservisu na STK. Při vstupním měření emisí test vyhověl, viděl jsem to na obrazovce se všemi provedenými kroky a všechno bylo v zeleném. Emisák však brumlal něco o tom, že na autě něco nebylo v pořádku, a že by to spravily dvě stovky. Tak jsem mu je raději dal, protože tomu moc nerozumím a čekala mne ještě STK v tomtéž objektu.
Tam jsem si zase vyslyšel, že auto by neprošlo na nebezpečnou korozi podvozku, ale že by to spravilo stovek pět. Načež jsem oponoval, že to nedám, protože jsem na emisích už dvě stovky dal. Že dám maximálně stři sta. "Tak to položte na sedadlo..." řekl technik STK a odešel zpracovat vyhovující protokol, aby pak vylepil červenou známku. Peníze si dával do taštičky na zip, která byla mimochodem už před obědem pěkně nacpaná.

Obyčejný občan si bude muset u kontroly vozidla citelně připlatit

Na stránkách jedné profesní komory, kterou založili ne ti, co na ni tu profesi dělají, ale jejich zaměstnavatelé, tedy státní regulací chránění majitelé STK, jsem si přečetl následující text:
"U stanic technických kontrol se díky focení i zdražilo, předpokládá se to samé u měření emisí. Dokumentace sice trvá jen chvilku, ale někdy je prostě VIN vyrezlé nebo na špatném místě a tak i časová náročnost ten proces prostě zdraží."
K této zprávě si lze ještě přičíst všeobecně se stahující mračna nad podvody s výsledky kontrol, po kterých slídí nejen média, ale i SOD (Státní Odborný Dozor), a tak budou "kontroloři" všeobecně ze strachu před ztrátou zaměstnání brzy o mnoho přísnější. Na koho? Na neznámé lidi, co vozidla ke kontrole přistaví. Kdo nepatří mezi neznámé, od nichž nehrozí skrytá kamera nebo kontrola? Velcí klienti. Speditéři, taxíkáři, bazaristé, individuální dovozci, zkrátka všichni, co je auta dost dobře živí. Ti všichni se dobře znají a nechtějí strkat peníze do vraků např. dotažených ze západu s přetočenými tachometry, ale chtějí "VYHOVUJÍCÍ PROTOKOLY" z první STK při prodeji vozu. Pak už je jim osud auta lhostejný, jednoznačně nevýhodná prodejní smlouva pro kupce a vyhovující protokol z STK je ochrání. No a jak takový vyhovující protokol získat? No u kamaráda, který z falšování údajů na úřední listině žije stejně dobře jako klient! Stejně u kontroly fyzicky smí být jen oni dva, takže se to nějak udělá, aby to vyšlo... Jak to zde popisuji, to nedělá každá STK, to se musí nechat.

Takže, až si budete občané kupovat ojeté auto, nehleďte na protokol z Emisí nebo z STK, je to pouhý cár papíru, na který se dnes podepíše kdokoliv, kdo z razítka má prospěch. Stát poctivost kontrol nekontroluje. Buď nemá sebemenšího šimla o tom, jak ohromný byznys se za falšování hodnot a údajů na úředních listinách skrývá, a nebo ho naopak má, ale pak je to o to horší, protože se na něm asi bude nějakou tou výhodou od skutečných kormidelníků v tomto oboru podílet.

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 11.9.2017 15:36 | karma článku: 21.17 | přečteno: 1313x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom mocní

Servisní pokyny ŠKODA Auto ohrožují bezpečnost státu. Policejní vozy neprošly emisní kontrolou, neměly totiž načtené emisní testy v Readiness Code, které koncern u "měření emisí" vyžaduje. Včera výrobce pokyny změnil, auta projdou

19.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 14.31 | Přečteno: 522 | Diskuse

Libor Fleischhans

Kus polského železa a hlíny prodávaný desetitisícům motoristů za pět tisíc!

Přijel k nám majitel Ford Focus s problémem, že auto jede po opakovaných opravách v autoservisu v nouzovém režimu a svítí kontrolka. To, co jsme při inspekci odhalili, předčilo naše nejhorší očekávání...

25.7.2017 v 22:51 | Karma článku: 31.78 | Přečteno: 3213 | Diskuse

Libor Fleischhans

Děravé filtry částic prodávány s vědomím Ministerstva i ČOI a na "Emisích" procházejí!

Svět motorů dnes zveřejnil výsledek testu porovnání náhradních dílů tolik diskutovaných filtrů částic. Na světě je další skandál: Ví o tom totiž jak Česká obchodní inspekce, tak i Ministerstvo dopravy, jenže už rok a půl nekonají.

17.7.2017 v 13:17 | Karma článku: 24.89 | Přečteno: 1876 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Cla, sankce, dotace a nová ekonomika

Již se zvěřejňují katastrofické scénáře v souvislosti s Brexitem.Každá strana přináší vlastní argumenty přechodu do nevyzkoušené fáze. Z pohledu většinové společnosti v EU jde asi o krok špatným směrem.

24.9.2017 v 8:34 | Karma článku: 5.30 | Přečteno: 172 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Na dlani chlup většinou nenajdeš. A kdo ho vlastně hledá?

Blížící si volby ukazují problémy v plné nahotě. Sice většina odpůrců Babiše a ANO vykřikují něco o tom všeobecném kradnutí, tak skutek jaksi utek.Penzijní reforma je prý nevyhnutelná, jen ty finanční prostředky chybějí.

23.9.2017 v 17:38 | Karma článku: 10.67 | Přečteno: 320 | Diskuse

Pavel Herman

Příběhy bezpráví II.: České úřady se dnes chovají hůř než za komunistů

Jedná se o dvojí metr ze strany úřadů na Vyškovsku. Zatímco za komunistů byl oprávněně zrušen chov norků, který obtěžoval sousedy, tak v Čechokapitalismu obdobné stížnosti v případě chovu koní úřady nevyhověly. Zkrátka dvojí metr.

23.9.2017 v 13:05 | Karma článku: 12.03 | Přečteno: 545 | Diskuse

Věra Tydlitátová

Naštvané matky pořádají štvanici na zdravý rozum

Poněkud komický spolek nazvaný příznačně Naštvané matky názorně ukázal, kam až může zavést iracionální rozčílení a obratná manipulace jinak zřejmě nenápadné a pořádkumilovné lidi.

23.9.2017 v 10:39 | Karma článku: 24.31 | Přečteno: 1803 | Diskuse

Pavel Dudr

Příčiny dnešního terorismu: islám a střet kultur nebo kultů

Z celosvětového přehledu teroristických útoků (1) je zřejmé, že samotný islám na vznik terorismu nestačí, protože nejvíce je jich v zemích, kde je též přítomný kulturní nebo spíše kultovní střet.

22.9.2017 v 23:56 | Karma článku: 25.37 | Přečteno: 621 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 23.04 Průměrná čtenost 2492

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.