Jedu z STK , ale nejsem OK!
Z reportáže je vidět jednoduchý mechanismus vydělávání peněz falšováním pravdivých údajů o průběhu kontroly v místě, kde by měl soukromý subjekt kontrolovat vozidla v přenesené působnosti státu. Tedy na Emisní stanici a následně na stanici Technické kontroly. Dle zákona nedostává emisně nevyhovující auto šanci na vylepení červené známky na STK a tak na ní většina nevyhovujících aut ani nepokračuje. Oba subjekty vystavují provozovateli vozidla protokoly, které jsou úřední listinou. Když ale někdo zmanipuluje výsledky na tomto protokolu tak, aby nevyhovující vozidlo vyhovělo, dopouští se "falšování úřední listiny" a nepřímo i maření úředního výkonu.
Se svítící emisní kontrolou skrz emise i následnou STK
Zákazníkovi se dva dny před STK rozsvěcí emisní kontrolka. Doufá, že mu tam vozidlo opraví, vždyť do teď jezdilo bez sebemenších problémů. Ale co to? Oni tu však nic neopravují! Prostě mu závadu vymažou, nějakým záhadným způsobem obejdou své zákonné povinnosti a vydají vyhovující emisní protokol přesto, že emisní kontrolka vytrvale svítí, a přesto, že signál lambdasondy při následném doplňkovém testu evidentně není v pořádku. Na protokolu však je napsáno že kontrolka emisí nesvítí, evidentně uložená chyba v paměti závad byla zamlčena a vozidlo deklarují jako zcela v pořádku. Vůz nerušeně pokračuje na STK.
Zaplatil úplatek, který platit z principu nemusel
Story majitele postarší, ale dobře opečované Hondy Civic zděděné po úmrtí jeho dědy je ještě více absurdní: "Byl jsem po kontrole auta u autoservisu na STK. Při vstupním měření emisí test vyhověl, viděl jsem to na obrazovce se všemi provedenými kroky a všechno bylo v zeleném. Emisák však brumlal něco o tom, že na autě něco nebylo v pořádku, a že by to spravily dvě stovky. Tak jsem mu je raději dal, protože tomu moc nerozumím a čekala mne ještě STK v tomtéž objektu.
Tam jsem si zase vyslyšel, že auto by neprošlo na nebezpečnou korozi podvozku, ale že by to spravilo stovek pět. Načež jsem oponoval, že to nedám, protože jsem na emisích už dvě stovky dal. Že dám maximálně stři sta. "Tak to položte na sedadlo..." řekl technik STK a odešel zpracovat vyhovující protokol, aby pak vylepil červenou známku. Peníze si dával do taštičky na zip, která byla mimochodem už před obědem pěkně nacpaná.
Obyčejný občan si bude muset u kontroly vozidla citelně připlatit
Na stránkách jedné profesní komory, kterou založili ne ti, co na ni tu profesi dělají, ale jejich zaměstnavatelé, tedy státní regulací chránění majitelé STK, jsem si přečetl následující text:
"U stanic technických kontrol se díky focení i zdražilo, předpokládá se to samé u měření emisí. Dokumentace sice trvá jen chvilku, ale někdy je prostě VIN vyrezlé nebo na špatném místě a tak i časová náročnost ten proces prostě zdraží."
K této zprávě si lze ještě přičíst všeobecně se stahující mračna nad podvody s výsledky kontrol, po kterých slídí nejen média, ale i SOD (Státní Odborný Dozor), a tak budou "kontroloři" všeobecně ze strachu před ztrátou zaměstnání brzy o mnoho přísnější. Na koho? Na neznámé lidi, co vozidla ke kontrole přistaví. Kdo nepatří mezi neznámé, od nichž nehrozí skrytá kamera nebo kontrola? Velcí klienti. Speditéři, taxíkáři, bazaristé, individuální dovozci, zkrátka všichni, co je auta dost dobře živí. Ti všichni se dobře znají a nechtějí strkat peníze do vraků např. dotažených ze západu s přetočenými tachometry, ale chtějí "VYHOVUJÍCÍ PROTOKOLY" z první STK při prodeji vozu. Pak už je jim osud auta lhostejný, jednoznačně nevýhodná prodejní smlouva pro kupce a vyhovující protokol z STK je ochrání. No a jak takový vyhovující protokol získat? No u kamaráda, který z falšování údajů na úřední listině žije stejně dobře jako klient! Stejně u kontroly fyzicky smí být jen oni dva, takže se to nějak udělá, aby to vyšlo... Jak to zde popisuji, to nedělá každá STK, to se musí nechat.
Takže, až si budete občané kupovat ojeté auto, nehleďte na protokol z Emisí nebo z STK, je to pouhý cár papíru, na který se dnes podepíše kdokoliv, kdo z razítka má prospěch. Stát poctivost kontrol nekontroluje. Buď nemá sebemenšího šimla o tom, jak ohromný byznys se za falšování hodnot a údajů na úředních listinách skrývá, a nebo ho naopak má, ale pak je to o to horší, protože se na něm asi bude nějakou tou výhodou od skutečných kormidelníků v tomto oboru podílet.
Libor Fleischhans
Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...
Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!
Libor Fleischhans
Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.
Libor Fleischhans
Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?
Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...
Libor Fleischhans
Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta
Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad
Libor Fleischhans
Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?
Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Pronájem bytu 1+kk Brno - Lesná, Halasovo náměstí
Halasovo náměstí, Brno - Lesná
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4910x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.