Kus polského železa a hlíny prodávaný desetitisícům motoristů za pět tisíc!

Přijel k nám majitel Ford Focus s problémem, že auto jede po opakovaných opravách v autoservisu v nouzovém režimu a svítí kontrolka. To, co jsme při inspekci odhalili, předčilo naše nejhorší očekávání...

Od roku 2008 se v Česku z vozidel masivně vybourávaly filtry částic. Stovky "autoservisů" na tom vydělávaly peníze.

Nyní, kdy tato vozidla zastavuje spíše rakouská a německá Policie než naše STK, si vlastníci vozidel dávají větší pozor. Ne ale dostatečně velký na to, aby se nenechali napálit od podvodných prodejců.

Podívejte se na příběh, kdy si zákazník přes internet koupil do svého vozidla náhradní díl, který nejen že neplnil ani jednu ze svých dvou hlavních úloh, ale byl nesprávně označen, takže se objevila další závada na vozidle, která ho stála další zbytečnou investici. Nebýt naší analýzy, zničil by mu levný náhradní díl motor jeho auta.

Jeho auto mělo problémy s ucpaným filtrem částic. Není divu, najeto přes 200 tisíc kilometrů (pokud nebyl folklórně stočen tachometr). Majitel si našel na internetu levnou náhradu a koupil. První chyba. Našel servis, který mu jej namontuje. Druhá chyba, protože servis mu dal černé na bílém podepsat, že za namontovaný díl nepřebírá žádné záruky. Po montáži se objevila svítící kontrolka emisí a auto jelo občas (zejména po akceleraci) v nouzovém režimu.
Hlubší analýzou se zjistilo, že filtr i katalyzátor jsou zcela nefunkční. Filtr nefiltruje a katalyzátor není povrstven drahými kovy, aby "topil". Prostě atrapa. Aby toho nebylo málo, byly na filtru navařeny trubky s různým průměrem přesně opačně, takže diferenční snímač tlaku před a za filtrem měřil rozdíl tlaku ne jako přetlak, nýbrž jako podtlak. To řídící jednotka vyhodnocovala jako nerelevantní.

Kdyby nebyly hadice nasazeny na filtr obráceně, nebyl by majitel vůbec přijel. Vozidlo by jezdilo. Ale ne dlouho. Řídící jednotky vozidel, pokud nedochází k dostatečné teplotě ve výfuku, vesměs zvyšují frekvenci a intenzitu regenerací, takže se motorový olej kontaminuje naftou. Někdy tak intenzivně že stoupá hladina oleje, až jednoho krásného dne vykoukne  ojnice z bloku, protože kapalina je nestlačitelná a dvakrát víc oleje se do motoru prostě nevejde a ven někudy musí.

Majitel vozidla investoval za všechny opravy i díl zcela zbytečně, nakonec ho to bude stát víc než by muselo. Vinu na tom nese jak Ministerstvo dopravy, tak Česká obchodní inspekce, protože obě instituce o prodeji atrap filtrů a katalyzátorů již rok a půl vědí a nekonají. Dnes jsem dal opakovaný podnět ČOI, tak uvidíme.

Autor: Libor Fleischhans | úterý 25.7.2017 22:51 | karma článku: 34,11 | přečteno: 4674x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Qui custodiet ipsos custodes?

6.10.2018 v 18:33 | Karma: 27,91
  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik