Měření emisí po 31. 8. 2016 aneb "Ode zdi ke zdi"

15. 06. 2016 22:28:42
Pokud si plánujete cestu k STK po 31. 8. 2016, pak zvažte, zda nepořídit kontrolní známku na registrační značku ještě před tímto termínem. Vlastně už teď vám mohou posadit auto na odtahovku i když bude emisně zcela v pořádku.

"Pokud emisní stanice u vozidla při měření emisí nevyčte řídící jednotku, nelze vydat vyhovující protokol." píše v interní neveřejné komunikaci společnosti DEKRA pan Kamil Konečný, jinak školitel této společnosti. V této interní diskusi jde o vozidlo, které sice nemá žádné problémy s emisemi, jen se nelze spojit s řídící jednotkou motoru, kde nový, od 1. 1. 2015 platný metodický pokyn nekompromisně požaduje vyčtení paměti závad.

Metodický pokyn (3. 6. 2016 dokonce ještě upřesněn postup povinného vyčítání všech vozidel, s výjimkou, kdy výrobce tento postup nedoporučuje, jako např. ŠKODA Auto, která jediná ví, co dělá) zde ukládá povinnost spojit se s řídící jednotkou motoru i u vozidel, která nemají tzv. emisně relevantní protokol. Všeobecně se jedná o vozidla vyrobená před rokem 2000. Jedna z potíží je v tom, že čtení paměti řídící jednotky motoru je dle metodiky při měření emisí sice zákonná povinnost, ale její vyhodnocení je nanejvýš sporné, protože škála všech možných chybových hlášení řídící jednotky motoru může být objemná (150 ale i 300 chybových hlášení), ale žádný z výrobců před rokem 2000 (tehdy vozidla nebyla ještě vybavena emisně relevantním protokolem EOBD) nedefinuje, která z chybových hlášení mohou mít vliv na emisní chování vozidla v provozu (míněn emisní test při typovém schválení) a která nikoliv.

Emisní mechanik tedy bude na svou odpovědnost u vozidel starších 15 let rozhodovat, za které chybové hlášení vás může z emisí vyhodit s nevyhovujícím protokolem. To by nebylo to nejhorší, protože leccos se dá ze strany zákazníka tzv. "ukecat". Ale pokud dojde k situaci, kdy se diagnostický přístroj se vaším vozidlem nespojí, vede to dle instrukcí školitele DEKRY Kamila Konečného k vystavení protokolu s nevyhovujícím výsledkem. Pokud vám tímto dnem končí platnost kontrolní známky, musíte dle zákona naložit vozidlo na odtahovou službu (podle současné legislativy nesmíte odjet ani po vlastní ose) a do té doby, než bude možná diagnostická komunikace přes zásuvku ve vozidle (ani nemusí být vadná ve vozidle, ale v diagnostickém zařízení emisní stanice), nesmíte vozidlo používat na veřejných komunikacích a neudělají vám ani STK.

Jednoduše řečeno: Stačí, aby si vaše auto nerozumělo s diagnostickým přístrojem na SME, kam se právě vypravíte (pozor, přístroje pro komunikaci s diagnostikou nejsou jednotné a ani nepodléhají schvalování), a jste prakticky bez papírů.

Vysvětlení: Tento postup je předepsaný již patnáct let, ale žádná z emisních stanic ho i pro jeho praktickou nesmyslnost nedodržovala. Nikdo tento postup nekontroloval a papír, na který se píše doposud, snesl všechno. Dříve bylo tedy snadnější nesmyslný předpis obcházet tím, že téměř každá SME raději nenapsala pravdu, když na protokol psala: "Paměť řídící jednotky bez závad". Nová metodika však předepisuje, aby SME přikládala k emisnímu protokolu výpis z paměti závad řídící jednotky motoru (pokud diagnostický přístroj má nějaký výstup), a proto se budou podobné případy množit.

Závěr: Nové předpisy jsou, jak už to v českých zemích bývá, papežštější než papež a namísto aby se emisní kontrola zefektivnila a zamezilo se dosavadním rozsáhlým podvodům v měření emisí, budeme teď zase vyhazovat auta, která si to nezaslouží. Podobných nesmyslů obsahuje nová emisní metodika více, kvůli kterým můžete skončit i s autem, které je emisně zcela v pořádku, na podvalníku odtahové služby. Do té doby, než systém tyhle hrubé chyby vychytá, bude se to bohužel stávat. Škodovky jsou však z obliga, u nich ze shora uvedených důvodů výrobce čtení závad paměti řídící jednotky motoru vědomě vysloveně nedoporučuje. Tak hodně štěstí, ať se nevychytané mezery syrové a neodzkoušené metodiky nevyřádí zrovna na vás.

Více na www.asem.cz

Autor: Libor Fleischhans | středa 15.6.2016 22:28 | karma článku: 33.56 | přečteno: 6320x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma článku: 7.90 | Přečteno: 522 | Diskuse

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 479 | Diskuse

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma článku: 17.83 | Přečteno: 1103 | Diskuse

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma článku: 34.12 | Přečteno: 5356 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3534

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...