Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plivat jen po Volkswagenu je nefér. Proč ostatní výrobci raději mlčí?

30. 09. 2015 10:03:54
Volkswagen přiznává, že vozidlo rozpozná test emisí na válcové zkušebně a omezuje emise. Ostatní značky však v provozu rozpoznávají, že se v emisním testu zcela jistě nenachází! Prakticky to samé dělají téměř všichni. Proč?

Plivat jen po Volkswagenu není fér. (Psali jsme i do německých titulů: http://www.kfz-betrieb.vogel.de/service/articles/506905/) VW sice přiznává, že vozidlo rozpozná, že se nachází v emisním testu, u ostatních výrobců však dochází k provozním režimům, které ukazují na "rozpoznání" že se v emisním testu docela jistě nenachází! Sice to na první pohled není to samé, ale prakticky to to samé je. A pak se dějí "věci"! Naše diagnostická garáž zažila mnoho podivných chování vozidel, které doposud nikdo nevysvětlil.

Ford Mondeo, co si při jízdě "jen tak" vypne EGR ventil

Při řešení jednoho případu stížnosti zákazníka na chování vozidla jsme sice z okolností vytušili, že jím reklamovaná závada má z poloviny jiný důvod, ale to je věc jiná. Jmenované vozidlo bylo pod naším drobnohledem dlouho a sledovány byly všechny systémy podezřelé na popisovanou závadu lehkého cuknutí a následně subjektivního pocitu slabšího výkonu.

Sledováním vyšlo najevo, že toto vozidlo Ford Mondeo disponuje režimem, který zcela jistě nemůže plnit emisní limity, ale je to jeho ochrana před problémem, který může být vyvolán třeba i nekvalitním palivem. Ovládací ventil pro recirkulaci části spalin se během jízdy zavřel a přestal zcela pracovat, evidentně a cíleně. Stát se toto při emisním testu, bylo by nemožné, aby vyhovělo na emisní limity oxidů dusíku. Ani v jednom případě jsme nenalezli v paměti závad žádnou závadu. Systém tedy EGR odstavil aniž by indikoval nějaký problém. Pokud jej indikoval, pak jej nezapsal do paměti závad. Zda toto emisní chování patří do schválených postupů silně pochybuji.

Peugeot 308 hospodaří s močovinou jinak na válcích a jinak v provozu na silnici

Zkouškami jmenovaného vozidla jak na válcové zkušebně a v normálním provozu na silnici bylo prokázáno, že způsob, jakým se vstřikování močoviny před SCR katalyzátor připravuje na jízdu po nastartování vozidla je u tohoto vozidla odlišný. Zatímco na válcové zkušebně se systém odvzdušnil okamžitě po startu aby byl připraven kdykoliv po zahájení testu emisí pracovat, se při pokusech na silnici odvzdušňoval až po ca 400 sekundách. V zátěžových úsecích pak Peugeot začal s močovinou sporadicky šetřit i v těch režimech, kde na válcích pilně vstřikoval. Zároveň jsme na silnici měřili i výskyt oxidů dusíku, který korespondoval se způsobem "šetřivého" ovládání vstřikování močoviny.

Subaru Forester překročilo hodnoty srovnávané škodovky emisně o dvě generace starší o 39%

Nahoře křivka dynamického výskytu oxidů dusíku v reálném provozu vozidla Subaru Forester (EURO6) se zásobníkovým katalyzátorem. Dole tatáž křivka staré oktávie s o dvě generace nižší emisní normou EURO4 a s 220 tisíci najetými kilometry. Subaru vykazuje je o 39% horší emisní hodnoty než o mnoho starší Octavia.Nahoře křivka dynamického výskytu oxidů dusíku v reálném provozu vozidla Subaru Forester (EURO6) se zásobníkovým katalyzátorem. Dole tatáž křivka staré oktávie s o dvě generace nižší emisní normou EURO4 a s 220 tisíci najetými kilometry. Subaru vykazuje je o 39% horší emisní hodnoty než o mnoho starší Octavia. (FCD.eu)

V posledním testu měření emisí (dva týdny před vypuknutím skandálu "Dieselgate" namířeného zatím jen na VW) jsme ve spolupráci s redaktory Světa motorů srovnávali několik vozidel právě na pranýřovaný výskyt oxidů dusíku. Test vyšel v časopise (Diesel Speciál) zcela skandálně a aniž bych tehdy tušil, co za dva týdny v Americe vypukne, konstatoval jsem v závěru alarmujícího testu, že to vypadá, jakoby výrobci o emisní limity soutěžili jen na válcových zkušebnách a že jim jaksi dopad na životní prostředí v reálném provozu je fuk. (Celý článek časopisu Diesel speciál je zde, a doporučuji si ho přečíst všem novinářům, aby o VW problému v podvádění emisí nepsali a neříkali v televizi hlouposti jako doposud)

Volkswagen je první oběť snahy všech výrobců splnit nesplnitelné

Každý výrobce dosahuje šibeničních emisních limitů norem EURO 5 a EURO 6 jen za skutečně extrémního úsilí. Věřím, že nebylo ani úmyslem Volkswagenu někoho podvést, ale snahou vyvarovat se reklamacím, ke kterým mohlo masivně docházet bez toho, že by to Volkswagen mohl dopředu ovlivnit. Dělají to všichni, každý ale trochu jinak! Je to stav věci. Detaily pojmenovává pan Martin Vaculík přesně v Hydeparku 30.9.2015. Z vývojové studie jednoho z výrobců vyplývá, že zpětné vedení spalin (EGR) má sice zásadní podíl na snižování oxidů dusíku, ale jeho možnosti značně omezuje kolísavá kvalita paliva. Jinými slovy zpětné vedení spalin otevírané "dost často" a "hodně recirkulujících spalin" jsou na válcové zkušebně v plnění emisních limitů oxidů dusíku úspěšné, protože jsou zde zkoušena s tzv. "referenčním palivem" se zaručenou kvalitou podle normy, ale pokud budou prodávaná vozidla tankovat horší kvalitu nafty kdekoliv na zeměkouli (jen jako příklad, ono může jít i o nižší kompresi nebo jinou chybičku na vozidle, atd.), může takto programovaná mapa otevírání EGR ventilu zapříčinit nemalé problémy nejen se zvýšenou kouřivostí vozidla, ale i se znečišťováním sání, zanášením filtru částic a s jeho nesnadnými regeneracemi.. Sami z médií víme, že provozovatelé čerpacích stanic míchají do nafty i jiné levné směsi olejů, které zdaleka neplní normu a ničí tím motory samotné. Tam je druhá polovina pravdy a Česká obchodní inspekce nestíhá citelnou nápravu. Na druhou stranu nefungující stanice měření emisí, co zejména u STK "prodávají" emisní známky bez přidané hodnoty na vozidle zjistit třeba nedostatky díky zanedbané údržbě ponechávají technický stav vozidel v nepěkném stavu až do hrůzného konce. Že se jedná o emisní hromadné vrahy nemusím ani zmiňovat.

Moderní diesely vyžadují jen palivo odpovídající normě

Podstatné části oxidů dusíku se motor zbaví tím, že je vůbec nebo velmi omezeně produkuje. K tomu potřebuje zpětné vedení spalin (EGR). Aby se dal "EGR" ovládat, musí mít v nádrži standardní kvalitní palivo. Té druhé části oxidů dusíku se pak vozidlo zbavuje v katalytickém systému ve výfuku. Výsledek této kombinace je klíčem k úspěšnému plnění tak přísných emisních limitů, jak je ambiciózní politici zejména před volbami stanovují. A protože je stanovují kvůli svým voličům a nediskutují přitom s výrobci vozidel, ocitají se všichni výrobci mezi dvěma zly. Buď budou riskovat, že natankují-li jejich zákazníci horší palivo, budou zaplaveni reklamacemi, nebo tomu předejdou "rozpoznáním" že "jsou v emisním testu" (VW), nebo že "nejsou v emisním testu" (většina ostatních výrobců). Zkrátka emisní limity nelze plnit bez toho, že do nádrží vozidel budeme lít cokoliv, to výrobce nemůže ovlivnit.

Ve všech oborech se dneska lže a od výrobců vozidel se očekává pravda?

Shodou okolností jsem včera shlédl pořad o "Ježkově eko-farmě" Prodává mléko jako ekologická farma ale nemá ani jednu krávu! Mléko nakupuje v mlékárně a plní s ním flašky s etiketami ekofarmy. Může, neporušuje zákon.

Všechny možné kosmetické krémy a pleťové masti jsou určeny jen pro zdravou pleť a kůži! Obsahují jen vodu, glycerín a parfémy. Všechny. V reklamě však výrobci popisují ty nejrůznější blahodárné vlivy. Můžou, neporušují zákon.

Jak je možné, že na jedné straně vláda dotuje "kotlíkovným" příšerné emise z kotlů na uhlí prakticky bez kontroly emisí a na druhé straně se divíme, že z aut, která topí a jednou neleze vzadu jen teplý vzduch?

Nepyká Volkswagen za něco, co hned na začátku měl jinak vysvětlit, a co dělají všichni? Neobhajuji podvody, ale co je menší zlo, poskytnout zákazníkovi auto, ze kterého problémů díky palivu se časem finančně vyčerpá a zblázní, nebo auto, které počítá s tím, že podvádí a lžou i všichni ostatní, včetně čerpadlářů, které pak nechce česká obchodní inspekce ani zveřejnit, že tankují do nádrží všech vozidel humus? A které vozidlo to přežije? To, které je na podobné úlety "nějak" připraveno. Vím, podvod není omluvitelný, ale nesuďme Volkswagen, když na lavici obžalovaných by měl sedět i někdo jiný.

Autor: Libor Fleischhans | středa 30.9.2015 10:03 | karma článku: 43.59 | přečteno: 14574x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Instaluje Volkswagen do vozidel postižených Dieselgate nefunkční "placebo"?

Na "Spolkový úřad pro dopravu" míří nová žaloba, protože ten Volkswagenu schválil software, který v silničním provozu emituje více než trojnásobek oxidů dusíku, než je limit emisní normy EURO5. Testován byl VW Golf 1,6 TDi Variant

15.3.2017 v 10:26 | Karma článku: 10.72 | Přečteno: 519 | Diskuse

Libor Fleischhans

Taky Vás napálil autoservis "Fejkem"? Jenže při reklamaci nemusíte mít štěstí...

Šok na STK může utrpět svědomitý majitel auta i po výměně jeho filtru, který vůbec nefunguje! Na trhu se objevily atrapy, co vydrží týden dva a pak už výrobce reklamaci s universální klausulí neuzná. Napálit se nechají všichni.

14.2.2017 v 9:57 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 948 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nejezděte s autem na "Emise" sami, hrozí vám vyhazov!

Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně naprosto v pořádku. "Nějak" to jde vždycky udělat, ale "emisák se nesmí bát"!

8.2.2017 v 21:34 | Karma článku: 40.89 | Přečteno: 8905 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nákladní Dieselgate: Odhadem 14.000 tun NOx emitují manipulované tahače.

Odhadem 20 % moderních nákladních tahačů některých spedičních flotil mají namontován emulátor AdBlue-Killer. S dalšími úpravami, skrytými pod nabídkami Truck-Chiptuningu chrlí do ovzduší dvakrát tolik jedů než celá VW-Dieselgate

20.1.2017 v 9:03 | Karma článku: 17.20 | Přečteno: 1099 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

O stromech trochu příliš populárně

Kniha Petera Wohllebena Tajný život stromů je prý světovým bestsellerem. Pro mě bylo poněkud těžké se do ní začíst, a to pro její pouťově-vyvolavačský tón. Přitom její obsah vůbec není špatný!

23.6.2017 v 8:49 | Karma článku: 6.78 | Přečteno: 163 | Diskuse

Eva Hauserová

EKO a EZO

Pozoruju, že často bývají sdružovány a spojovány činnosti a záležitosti orientované ekologicky a „ezotericky“. To dávám do uvozovek, protože definice ezoterična může být různá. Každopádně: proč se to vůbec děje?

22.6.2017 v 8:17 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 197 | Diskuse

Jan Ferenc

Voda je jen pro někoho

Tancem zhruba ve stovce měst se budou lidé snažit upozornit na nedostatek vody. Nedostatek nikoliv u nás, ale v řadě míst především tzv. třetího světa, kde kvůli němu denně umírají lidé včetně dětí.

21.6.2017 v 16:34 | Karma článku: 8.80 | Přečteno: 392 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Rychlá dráha nebude rychle

Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

17.6.2017 v 9:31 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 287 | Diskuse

Lucie Hlavinková

Ať žiješ v zajímavých časech!

Existuje prý čínské přísloví, nejhorší kletba, kterou můžete uvrhnout na svoje nepřátele: „Ať žiješ v zajímavých časech!“

15.6.2017 v 14:42 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 524 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2564

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.