Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpackaný zákon č. 56 je "látán" ještě zpackanějšími instrukcemi Ministerstva dopravy.

9. 07. 2015 17:04:39
Zákon č. 56 buzeroval občana, aby si pro emisní známku dojel až stovky kilometrů daleko. Ačkoliv tento zpackaný zákon stále platí, vydalo Ministerstvo dopravy velmi kontroverzní instrukci, která jistě vyvolá žhavé právní diskuze.

Máte Daihatsu a jste z Aše? Pak máte strašnou smůlu a musíte za nejbližší stanicí měření emisí, která má schválení tuhle značku auta měřit nejblíž do Děčína (207 km) , nebo do Brna (400 km) či Krnova (497 km), ale i v Krkonoších (300 km) by se jich pár našlo... Alespoň tak to nabízí vyhledávací internetová služba občanům společnosti DEKRA na jejich webových stránkách. Dělá si tam někdo z občanů legraci, nebo jsou nepřetržitě a naprosto zbytečně buzerováni 15 let hloupým zněním zákona? To druhé je pravda. Každý občan všech našich sousedních států najde stanici měření emisí, která smí měřit nejen Daihatsu, ale úplně všechna vozidla bez rozdílu značky do vzdálenosti 20 až 30 km.

Od 3. července 2015 můžete mít ale jako občan ČR "kliku". Některé exotické značky vozidel, jako např. SHUANGHUAN, ale i Isuzu, Lancia nebo Proton, mohou mít pod kapotou agregát z jiných, známějších značek, a s těmi už dle zbrusu nové instrukce o "vícestupňové výrobě" platné zveřejněním Věstníku dopravy č.7/2015 už konečně nikam jezdit nemusíte. Např. prvně jmenovaný má pod kapotou hnací agregát z Mitsubishi a Stanic měření emisí, které mají Ministerstvem dopravy k měření emisí schválenou značku "Mitsubishi" lze nalézt více a blízko, než na značku vozidla SHUANGHUAN.

Ještě štěstí, že Ministerstvo dopravy nediktuje občanům vlastnícím SHUANGHUAN tankovat vozidla této značky jen u jedné jediné čerpací stanici v Pelhřimově, která by měla schválené tankování do této značky. Že to je hloupé přirovnání? Není. Emise se měří u všech aut téměř stejně, jako se do nich tankuje palivo.

Proč ta buzerace majitelů vozidel, která nemá v Evropě ani ve světě obdoby? Protože úředníci Ministerstva dopravy museli v minulosti pořád někomu "vyhovovat". Mohli za to pak být odměňováni luxusními "trafikami" i po skončení jejich mnohdy ne zrovna slavných kariér.
Nyní tahle nesmyslná přísnost schválených "značek vozidel" trochu polevuje, ale jaksi "kontroverzně". Protože dle stávajících úředníků MDČR nejde nyní změnit ani zcela nevyhovující zákon č. 56, ani vyhlášku č. 302 (obojí je stejně nekvalitní z mnoha důvodů), dělá to Ministerstvo dopravy pomocí nástroje, kterým lze nařízení zákona otočit skoro o 180°. Tím "kouzelným nástrojem" Ministerstva dopravy jsou tzv. "Věstníky dopravy". Jsou to takové novinové "plátky", které jsou však samotnými úředníky Ministerstva dopravy uznávané za právoplatné, přičemž jejichž instrukce, pokyny a nařízení neschvaluje žádná širší odborná rada, nýbrž jen úzký okruh lobbistů okolo Ministerstva dopravy, v tomto případě chránících jejich zájmy v kontroverzním byznysu s emisními kontrolami. Že instrukce ve Věstníku dopravy může otočit znění zákona klidně téměř o 180° přesvědčuje Věstník dopravy č. 7/2015 ze 3.7.2015, odkdy automaticky začal dle výkladu MDČR právně a neodkladně platit dnem jeho zveřejnění.

Pokud tedy instrukce platí, pak se Ministerstvo dopravy dopustilo docela fatálního přehmatu, protože instrukce o "vícestupňové výrobě" vysvětluje že chápání značky vozidla není dogma, a že rozhodující je značka motoru či agregátu, na kterém je vozidlo postaveno. Samo "upřesnění" výkladu, že to je takto myšleno, by nebylo až tak zajímavé, jako fakt, že pokud to Ministerstvo vysvětluje emisním stanicím, proti kterým doposud právě z těchto důvodů bylo zahajováno správní řízení, ve kterých byly stanice s těmito "prohřešky" trestány pokutami a pozastavením činnosti, musí Ministerstvo i úřady s rozšířenou působností očekávat, že tyto poškozené SME budou žádat vysvětlení, omluvu a budou se soudit o náhradu škody a navrácení peněz za neoprávněně udělovaní pokut za posledních ca 15 let.

Pokud se toto riziko Ministerstvu dopravy nebude hodit, může zvolit variantu vysvětlení, že doposud to bylo takto, ale Věstník 7/2015 to změnil, že to bude od 3.7.2015 jinak. To však narazí na problém přímého rozporu "instrukce Věstníku dopravy" s platným zákonem, který byl, a nadále může být uplatňován ve správních řízeních při výkonu kontrol Státním odborným dozorem a zní jednoznačně jinak.

Obojí je tenký led, který vyvolá ostrou vlnu nevole, a buď žalob, kterých se budou dožadovat poškozené SME, nebo bude muset Ministerstvo dopravy vysvětlit, jak to, že instrukce ve Věstníku dopravy, platná dnem zveřejnění Věstníku dopravy, je jakýmsi nikým neschvalovaným obcházení odlišného znění zákona č.56.

Kde vznikl celý nesmysl "schvalování emisních stanic na značky vozidel? Podle bývalého ředitele odboru schvalování motorových vozidel Ing. Josefa Kolruse to kolem roku 2001 prosadila kromě jiných i lobby Svazu dovozců automobilů (SDA). Emise se měly měřit jen u autorizovaných servisů, takže servisy Peugeot by měřily jen své Peugeoty atd. SDA by tak prosazením schvalování na značky "nahrálo" měření emisí a s ním spojených servisních prací "autorizovaným - tedy značkovým servisům", nebýt však výrobce systému BOSCH, který všem na značku autorizovaným servisům vypálil rybník, protože jednou BOSCH smluvní opravnou pokryl ca 37 značek vozidel najednou! Tenkrát na velmi dlouhou dobu zlatý důl pro smluvní opravny BOSCH , ale naopak danajský dar pro autorizované "značek". Ty musely totiž mít emisní vybavení, ale sotva k nim na emise někdo přijel. Právě z tohoto důvodu nepatří emisní přístroje už ani do povinné výbavy autorizovaného servisu téměř žádné ze značek. Tehdejší lobbistickou snahu SDA šlo již po pár letech platnosti "schvalování na značku vozidla" vyhodnotit jako totální debakl, jehož následkem se "schvalování na značku" nezbavil (nechtěl zbavit) zákon, avšak z jiných, zištných důvodů dodnes.

Po "prodeji kladných protokolů" skrz podvádějící SME pasou dneska jiné společnosti, které mají střet zájmů přímo uzákoněný, nebo se nestydí dělat jakoby nic, když provozovatelem STK s SME je přímo sám majitel největšího vozového parku v kraji, takže si sám svá vozidla kontroluje. Je to bezva, protože se sám netrestá. Proč taky. Jeho vozidla letos, vloni, předloni .... prostě vždycky a všechna vyhověla. A státní odborný dozor? Ten se na tyhle detaily nesoustředí, kontroluje, zda SME neměří "jiné značky vozidel", než na které má z tehdy lobbisticky silné SDA zděděné a přetrvávající nesmyslné a dnes již neodůvodnitelné "schválení na značku vozidla".

"Značkovitost" podporuje nekvalitní zákon č.56 a ještě nepoužitelnější vyhláška č. 302 i po několika novelách demagogicky dodnes. "Značkovitost" se však kvůli její nesmyslnosti a nemožnosti jí jakkoliv odůvodnit dostala už i pod tlak kritiky odborných kruhů a veřejnosti, protože šikanuje obyvatele a diskriminuje volné podnikání v měření emisí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zákon ani vyhláška změnit nejdou a asi ze zoufalství zvolilo tedy strategii "zmírnění dusna" prostřednictvím kontroverzních " Věstníků dopravy". Jak ukázalo jeho vydání 7/2015, lze pravidla stanovená zákonem u jisté skupiny vozidel pohodlně otočit téměř o 180° a nejsou k tomu potřeba ani žádná schvalování kohokoliv. "Věstník dopravy" prostě "vyjde" a platí dnem jeho zveřejnění, tečka. Je to ideální nástroj, kterým jde do jistého úhlu před prasknutím naohýbat prakticky jakýkoliv zákon či vyhlášku jen dobře naformulovanou "instrukcí", např. o "vícestupňové výrobě", kterou jde prý zjistit z technického průkazu.

Krátce shrnuto:

Do 3. 7. 2015 platilo: Vozidlo se na SME musí měřit dle deklarovaného výrobce vozidla dle technického průkazu. Od 3.7. 2015 platí: Občane hledej pod kapotou známky toho, zda náhodou ve výrobě Tvého vozu není skryt znak tzv. "vícestupňové výroby", protože nemusíš už vyhledávat Stanici měření, co má zákonem schváleno měřit značku vozidla Daihatsu, ale máš šanci, že pod kapotou najdeš méně exotickou značku výrobce systému motoru. Pokud se Ti bude značka motoru zdát méně exotická než značka vozidla, hledej ne internetu, zda Ti změří emise blíž než 250 km vzdálené SME nebo STK. Když bude nejhůř, jeď k DEKŘE, ta smí měřit všechno, ať tomu rozumí nebo ne..

Všechno měření emisí a technická kontrola jsou jen byznys bez původně zamýšleného účinku (viz. zde: http://www.auto.cz/chaos-v-emisich-prece-to-nebudu-merit-65644), což dokládá i tato reportáž České televize a Autoklubu ČR: www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/314663-technicka-kontrola-je-mnohdy-formalita-projdou-i-nevyhovujici-auta/

Úředními chybami, přehmaty, a technickými i organizačními nesmysly se to v zákoně č. 56 a vyhlášce č. 302 jen hemží. Emisní mechanik tak riskuje při jeho denním chlebu zahučí do desítky kontroverzních situací, za které bude dnes trestán, a zítra třeba už zase ne. Je zajímavé, že ty samé legislativní dokumenty pro STK desítky podobných nesmyslů obsahují daleko méně. Například, že STK nesmí být provozována subjektem, kterého vedlejší činnost se zabývá opravami vozidel (kvůli obavám ze střetů zájmů). Přesně to ale SME zase naopak musí (SME musí měřit a zároveň ze zákona musí umět i opravovat). Zde střet zájmů zase ministerští úředníci nevidí. Důvod je neznámý a neumí jej nikdo logicky vysvětlit. Asi byly zákony pro STK psané v Bagdádu a pro SME v Pákistánu.

Na závěr Vás tedy občany, majitele vozidel, prosím všechny: Navštívíte-li tedy emisní stanici, přineste emisnímu mechanikovi třeba buchtu s mákem, pohlaďte ho po vlasech a ztraťte nějaké to soucitné slovo, protože to bude muset ještě asi rok či dva vydržet. Desítky technických, organizačních i právních nesmyslů se totiž ze zákona č. 56 a vyhlášky č. 302 dostávají doslova hlemýždím tempem, a přes tři novely se jim to stále ne- a nedaří.

Autor: Libor Fleischhans | čtvrtek 9.7.2015 17:04 | karma článku: 20.68 | přečteno: 1745x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Instaluje Volkswagen do vozidel postižených Dieselgate nefunkční "placebo"?

Na "Spolkový úřad pro dopravu" míří nová žaloba, protože ten Volkswagenu schválil software, který v silničním provozu emituje více než trojnásobek oxidů dusíku, než je limit emisní normy EURO5. Testován byl VW Golf 1,6 TDi Variant

15.3.2017 v 10:26 | Karma článku: 10.72 | Přečteno: 519 | Diskuse

Libor Fleischhans

Taky Vás napálil autoservis "Fejkem"? Jenže při reklamaci nemusíte mít štěstí...

Šok na STK může utrpět svědomitý majitel auta i po výměně jeho filtru, který vůbec nefunguje! Na trhu se objevily atrapy, co vydrží týden dva a pak už výrobce reklamaci s universální klausulí neuzná. Napálit se nechají všichni.

14.2.2017 v 9:57 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 948 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nejezděte s autem na "Emise" sami, hrozí vám vyhazov!

Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně naprosto v pořádku. "Nějak" to jde vždycky udělat, ale "emisák se nesmí bát"!

8.2.2017 v 21:34 | Karma článku: 40.89 | Přečteno: 8905 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nákladní Dieselgate: Odhadem 14.000 tun NOx emitují manipulované tahače.

Odhadem 20 % moderních nákladních tahačů některých spedičních flotil mají namontován emulátor AdBlue-Killer. S dalšími úpravami, skrytými pod nabídkami Truck-Chiptuningu chrlí do ovzduší dvakrát tolik jedů než celá VW-Dieselgate

20.1.2017 v 9:03 | Karma článku: 17.20 | Přečteno: 1099 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

O stromech trochu příliš populárně

Kniha Petera Wohllebena Tajný život stromů je prý světovým bestsellerem. Pro mě bylo poněkud těžké se do ní začíst, a to pro její pouťově-vyvolavačský tón. Přitom její obsah vůbec není špatný!

23.6.2017 v 8:49 | Karma článku: 6.78 | Přečteno: 162 | Diskuse

Eva Hauserová

EKO a EZO

Pozoruju, že často bývají sdružovány a spojovány činnosti a záležitosti orientované ekologicky a „ezotericky“. To dávám do uvozovek, protože definice ezoterična může být různá. Každopádně: proč se to vůbec děje?

22.6.2017 v 8:17 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 197 | Diskuse

Jan Ferenc

Voda je jen pro někoho

Tancem zhruba ve stovce měst se budou lidé snažit upozornit na nedostatek vody. Nedostatek nikoliv u nás, ale v řadě míst především tzv. třetího světa, kde kvůli němu denně umírají lidé včetně dětí.

21.6.2017 v 16:34 | Karma článku: 8.80 | Přečteno: 392 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Rychlá dráha nebude rychle

Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

17.6.2017 v 9:31 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 287 | Diskuse

Lucie Hlavinková

Ať žiješ v zajímavých časech!

Existuje prý čínské přísloví, nejhorší kletba, kterou můžete uvrhnout na svoje nepřátele: „Ať žiješ v zajímavých časech!“

15.6.2017 v 14:42 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 524 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2564

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.