Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zpackaný zákon č. 56 je "látán" ještě zpackanějšími instrukcemi Ministerstva dopravy.

Zákon č. 56 buzeroval občana, aby si pro emisní známku dojel až stovky kilometrů daleko. Ačkoliv tento zpackaný zákon stále platí, vydalo Ministerstvo dopravy velmi kontroverzní instrukci, která jistě vyvolá žhavé právní diskuze.

Máte Daihatsu a jste z Aše? Pak máte strašnou smůlu a musíte za nejbližší stanicí měření emisí, která má schválení tuhle značku auta měřit nejblíž do Děčína (207 km) , nebo do Brna (400 km) či Krnova (497 km), ale i v Krkonoších (300 km) by se jich pár našlo... Alespoň tak to nabízí vyhledávací internetová služba občanům společnosti DEKRA na jejich webových stránkách. Dělá si tam někdo z občanů legraci, nebo jsou nepřetržitě a naprosto zbytečně buzerováni 15 let hloupým zněním zákona? To druhé je pravda. Každý občan všech našich sousedních států najde stanici měření emisí, která smí měřit nejen Daihatsu, ale úplně všechna vozidla bez rozdílu značky do vzdálenosti 20 až 30 km. 

Od 3. července 2015 můžete mít ale jako občan ČR "kliku". Některé exotické značky vozidel, jako např. SHUANGHUAN, ale i Isuzu, Lancia nebo Proton, mohou mít pod kapotou agregát z jiných, známějších značek, a s těmi už dle zbrusu nové instrukce o "vícestupňové výrobě" platné zveřejněním Věstníku dopravy č.7/2015 už konečně nikam jezdit nemusíte. Např. prvně jmenovaný má pod kapotou hnací agregát z Mitsubishi a Stanic měření emisí, které mají Ministerstvem dopravy k měření emisí schválenou značku "Mitsubishi" lze nalézt více a blízko, než na značku vozidla SHUANGHUAN.

Ještě štěstí, že Ministerstvo dopravy nediktuje občanům vlastnícím SHUANGHUAN tankovat vozidla této značky jen u jedné jediné čerpací stanici v Pelhřimově, která by měla schválené tankování do této značky. Že to je hloupé přirovnání? Není. Emise se měří u všech aut téměř stejně, jako se do nich tankuje palivo.

Proč ta buzerace majitelů vozidel, která nemá v Evropě ani ve světě obdoby? Protože úředníci Ministerstva dopravy museli v minulosti pořád někomu "vyhovovat". Mohli za to pak být odměňováni luxusními "trafikami" i po skončení jejich mnohdy ne zrovna slavných kariér.
Nyní tahle nesmyslná přísnost schválených "značek vozidel" trochu polevuje, ale jaksi "kontroverzně". Protože dle stávajících úředníků MDČR nejde nyní změnit ani zcela nevyhovující zákon č. 56, ani vyhlášku č. 302 (obojí je stejně nekvalitní z mnoha důvodů), dělá to Ministerstvo dopravy pomocí nástroje, kterým lze nařízení zákona otočit skoro o 180°. Tím "kouzelným nástrojem" Ministerstva dopravy jsou tzv. "Věstníky dopravy". Jsou to takové novinové "plátky", které jsou však samotnými úředníky Ministerstva dopravy uznávané  za právoplatné, přičemž jejichž instrukce, pokyny a nařízení neschvaluje žádná širší odborná rada, nýbrž jen úzký okruh lobbistů okolo Ministerstva dopravy, v tomto případě chránících jejich zájmy v kontroverzním byznysu s emisními kontrolami. Že instrukce ve Věstníku dopravy může otočit znění zákona klidně téměř o 180° přesvědčuje Věstník dopravy č. 7/2015 ze 3.7.2015, odkdy automaticky začal dle výkladu MDČR právně a neodkladně platit dnem jeho zveřejnění. 

Pokud tedy instrukce platí, pak se Ministerstvo dopravy dopustilo docela fatálního přehmatu, protože instrukce o "vícestupňové výrobě" vysvětluje že chápání značky vozidla není dogma, a že rozhodující je značka motoru či agregátu, na kterém je vozidlo postaveno. Samo "upřesnění" výkladu, že to je takto myšleno, by nebylo až tak zajímavé, jako fakt, že pokud to Ministerstvo vysvětluje emisním stanicím, proti kterým doposud právě z těchto důvodů bylo zahajováno správní řízení, ve kterých byly stanice s těmito "prohřešky" trestány pokutami a pozastavením činnosti, musí Ministerstvo i úřady s rozšířenou působností očekávat, že tyto poškozené SME budou žádat vysvětlení, omluvu a budou se soudit o náhradu škody a navrácení peněz za neoprávněně udělovaní pokut za posledních ca 15 let.

Pokud se toto riziko Ministerstvu dopravy nebude hodit, může zvolit variantu vysvětlení, že doposud to bylo takto, ale Věstník 7/2015 to změnil, že to bude od 3.7.2015 jinak. To však narazí na problém přímého rozporu "instrukce Věstníku dopravy" s platným zákonem, který byl, a nadále může být uplatňován ve správních řízeních při výkonu kontrol Státním odborným dozorem a zní jednoznačně jinak.

Obojí je tenký led, který vyvolá ostrou vlnu nevole, a buď žalob, kterých se budou dožadovat poškozené SME, nebo bude muset Ministerstvo dopravy vysvětlit, jak to, že instrukce ve Věstníku dopravy, platná dnem zveřejnění Věstníku dopravy, je jakýmsi nikým neschvalovaným obcházení odlišného znění zákona č.56.

Kde vznikl celý nesmysl "schvalování emisních stanic na značky vozidel? Podle bývalého ředitele odboru schvalování motorových vozidel Ing. Josefa Kolruse to kolem roku 2001 prosadila kromě jiných i lobby Svazu dovozců automobilů (SDA). Emise se měly měřit jen u autorizovaných servisů, takže servisy Peugeot by měřily jen své Peugeoty atd. SDA by tak prosazením schvalování na značky "nahrálo" měření emisí a s ním spojených servisních prací "autorizovaným - tedy značkovým servisům", nebýt však výrobce systému BOSCH, který všem na značku autorizovaným servisům vypálil rybník, protože jednou BOSCH smluvní opravnou pokryl ca 37 značek vozidel najednou! Tenkrát na velmi dlouhou dobu  zlatý důl pro smluvní opravny BOSCH , ale naopak danajský dar pro autorizované "značek". Ty musely totiž mít emisní vybavení, ale sotva k nim na emise někdo  přijel. Právě z tohoto důvodu nepatří emisní přístroje už ani do povinné výbavy autorizovaného servisu téměř žádné ze značek. Tehdejší lobbistickou snahu SDA šlo již po pár letech platnosti "schvalování na značku vozidla" vyhodnotit jako totální debakl, jehož následkem se "schvalování na značku" nezbavil (nechtěl zbavit) zákon, avšak z jiných, zištných důvodů dodnes.

Po "prodeji kladných protokolů" skrz podvádějící SME pasou dneska jiné společnosti, které mají střet zájmů přímo uzákoněný, nebo se nestydí dělat jakoby nic, když provozovatelem STK s SME je přímo sám majitel největšího vozového parku v kraji, takže si sám svá vozidla kontroluje. Je to bezva, protože se sám netrestá. Proč taky. Jeho vozidla letos, vloni, předloni .... prostě vždycky a všechna vyhověla. A státní odborný dozor? Ten se na tyhle detaily nesoustředí, kontroluje, zda SME neměří "jiné značky vozidel", než na které má z tehdy lobbisticky silné SDA zděděné a přetrvávající  nesmyslné a dnes již neodůvodnitelné "schválení na značku vozidla".

"Značkovitost" podporuje nekvalitní zákon č.56 a ještě nepoužitelnější vyhláška č. 302 i po několika novelách demagogicky dodnes. "Značkovitost" se však kvůli její nesmyslnosti a nemožnosti jí jakkoliv odůvodnit dostala už i pod tlak kritiky odborných kruhů a veřejnosti, protože šikanuje obyvatele a diskriminuje volné podnikání v měření emisí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zákon ani vyhláška změnit nejdou a asi ze zoufalství zvolilo tedy strategii "zmírnění dusna" prostřednictvím kontroverzních " Věstníků dopravy". Jak ukázalo jeho vydání 7/2015, lze pravidla stanovená zákonem u jisté skupiny vozidel pohodlně otočit téměř o 180° a nejsou k tomu potřeba ani žádná schvalování kohokoliv. "Věstník dopravy" prostě "vyjde" a platí dnem jeho zveřejnění, tečka. Je to ideální nástroj, kterým jde do jistého úhlu před prasknutím naohýbat prakticky jakýkoliv zákon či vyhlášku jen dobře naformulovanou "instrukcí", např. o "vícestupňové výrobě", kterou jde prý zjistit z technického průkazu. 

Krátce shrnuto: 

Do 3. 7. 2015 platilo: Vozidlo se na SME musí měřit dle deklarovaného výrobce vozidla dle technického průkazu.  Od 3.7. 2015 platí: Občane hledej pod kapotou známky toho, zda náhodou ve výrobě Tvého vozu není skryt znak tzv. "vícestupňové výroby", protože nemusíš už vyhledávat Stanici měření, co má zákonem schváleno měřit značku vozidla Daihatsu, ale máš šanci, že pod kapotou najdeš méně exotickou značku výrobce systému motoru. Pokud se Ti bude značka motoru zdát méně exotická než značka vozidla, hledej ne internetu, zda Ti změří emise blíž než 250 km vzdálené SME  nebo STK. Když bude nejhůř, jeď k DEKŘE, ta smí měřit všechno, ať tomu rozumí nebo ne..  

 

Všechno měření emisí a technická kontrola jsou jen byznys bez původně zamýšleného účinku (viz. zde: http://www.auto.cz/chaos-v-emisich-prece-to-nebudu-merit-65644), což dokládá i tato reportáž České televize a Autoklubu ČR:  www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/314663-technicka-kontrola-je-mnohdy-formalita-projdou-i-nevyhovujici-auta/ 

 

Úředními chybami, přehmaty, a technickými i organizačními nesmysly se  to v zákoně č. 56 a vyhlášce č. 302 jen hemží. Emisní mechanik tak riskuje při jeho denním chlebu zahučí do desítky kontroverzních situací, za které bude dnes trestán, a zítra třeba už zase ne. Je zajímavé, že ty samé legislativní dokumenty pro STK desítky podobných nesmyslů obsahují daleko méně. Například, že STK nesmí být provozována subjektem, kterého vedlejší činnost se zabývá opravami vozidel (kvůli obavám ze střetů zájmů). Přesně to ale SME zase naopak musí (SME musí měřit a zároveň ze zákona musí umět i opravovat). Zde střet zájmů zase ministerští úředníci nevidí. Důvod je neznámý a neumí jej nikdo logicky vysvětlit. Asi byly zákony pro STK psané v Bagdádu a pro SME v Pákistánu.

Na závěr Vás tedy občany, majitele vozidel, prosím všechny: Navštívíte-li tedy emisní stanici, přineste emisnímu mechanikovi třeba buchtu s mákem, pohlaďte ho po vlasech a ztraťte nějaké to soucitné slovo, protože to bude muset ještě asi rok či dva vydržet. Desítky technických, organizačních i právních nesmyslů se totiž ze zákona č. 56 a vyhlášky č. 302 dostávají doslova hlemýždím tempem, a přes tři novely se jim to stále ne- a nedaří.

Autor: Libor Fleischhans | čtvrtek 9.7.2015 17:04 | karma článku: 21,98 | přečteno: 1948x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma: 8,29 | Přečteno: 528x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma: 11,01 | Přečteno: 485x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5368x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schválila vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:28

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12,  aktualizováno  15:19

Europoslanec a lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého...

ANO bylo pro zvýšení věku odchodu do důchodu. Havlíčkovi vadí zápis z Hradu

24. dubna 2024  14:43,  aktualizováno  15:14

Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. Na té se zástupci vlády, ANO a Hradu shodli,...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik