Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické palivo na tří písmena?

4. 05. 2015 20:45:07
Žádný přihlouplý vtípek. Budu psát jen o tom, že ti, kdo u nás rozhodují o tom, kam se smí lihové palivo E85 lít, nejsou žádní ředitelé autobusu, ale úředníci Ministerstva dopravy a pracovníci pověřených technických zkušeben.

Na líh se jezdilo už dávno, ale naposled to znovu začalo před pár lety reklamními poutači u prvních výdejních stojanů čerpacích stanic polopravdami: „O 80% nižší emise CO2, zaručené zvýšení výkonu a snížené náklady na provoz vozidla.“ Chvíli mi bylo divné, proč počet výdejních stojanů na 85%-ní etanol v Česku tak roste, když se k nám dováží jen minimum vozidel výrobcem na toto palivo upravených (sotva v řádech promile), ale záhy mi bylo vše jasné. Tichou poštou se mezi sociálně slabšími vrstvami s nižším stupněm vzdělání rozjela fofrem zpráva, že se při tankování u stojanů s označením E85 ušetří spousta peněz. Touha národa „šetřit“, ověřená již hypermarkety, byla silnější než nebezpečí z etanolu vyplývající, a než jeho skutečná ekonomická bilance. A protože si právě tyto vrstvy občanů nedovedou správně spočítat ani rizika všudypřítomných rychlých půjček, nedovedou si spočítat bohužel ani všechny "neznámé" vyplývající z tankování E85. Ze sociálně slabších přeskočila tato jiskra na odvážné experimentátory a kutily a počet tankovacích míst pro E85 dokonce několikanásobně přeskočil naše německé sousedy. Tuto masu bylo v ČR třeba v tržním prostředí uspokojit!

„Po montáži „konverzní řídící jednotky“ můžete Vaším autem spokojeně jezdit na Etanol E85, který je levnější a výkonnější než benzín!“ ... dodnes tvrdí všechny české reklamy. Tak začaly i elektronické firmy soustředit odbyt zázračných krabiček na náš trh. Po jejich montáži už jste nemuseli míchat toto palivo při tankování jen do hranice, kdy vozidlo nechtělo vůbec nastartovat nebo mělo problémy charakteru kuckavých rozjezdů apod., ale krabička sama zvyšovala vstřikované dávky paliva o potřebné množství, aby směšovací poměr paliva se vzduchem vyhovoval fyzikální vlastnostem lihu (u benzínu je to 1 kg :14,7 kg a u etanolu 1 kg : 9 kg) a řešil i problematické studené starty lihového paliva. Z prokazatelných a opakovaných výsledků je jasné, že pokud není vozidlo upraveno přímo výrobcem vozidla (vozidla označená jako tzv. „FlexFuel“), nejen že není pravdivé ani jedno z tvrzení reklamních sloganů, ale že může být dodatečná montáž i životu nebezpečná. S tlakem ekonomickým rostl i tlak na úřady, jak vysvětlit, kam mizí toto palivo z výdejních stojanů čerpacích stanic, když na něj oficiálně vlastně nikdo, kromě „šafránových“ FlexFuel označených vozidel, jezdit nesmí! Přizpůsobit vozidla na E85 oficiálně, např. v Německu, obnáší kromě splnění emisních limitů především i splnění bezpečnostních kritérií, která u nás "technické zkušebny" a pak nakonec i „úřady“ jaksi opomněly. Stalo se tak asi ve spěchu a pod tlakem veřejného zájmu, ne snad z nekompetence „technických zkušeben“, a dokonce asi půl hodiny po dvanácté, že „technické zkušebny“ vydaly první pozitivní výsledky pro schválení tzv. „konverzních řídících jednotek“, aby tankování lihu bylo oficiálně zaneseno do technického průkazu vozidla jako alternativní palivo. Zkoušely se jen emise, ne však bezpečnost. U přestavěných vozidel na E85 tak od té doby tiká časovaná bomba. Rozhodnutí Ministerstva dopravy mi připadalo jako polskými vládními šéfy vynucené přistání letadla u Smolensku, tenkrát končící katastrofou. Proč toto přirovnání? Protože všude v rozumně uvažujícím světě platí, že „Dodatečná přestavba na E85 pouze za splnění příslušných kritérií, avšak nikdy ne pro vozidla přepravující osoby!“

Čekáme snad na první tragická úmrtí uhořelých obětí vzplanuvším palivem, jehož chemické vlastnosti mohou pomalu, lež nebezpečně poškozovat palivové systémy a jehož plamen za denního světla není vidět? Pokud někdo viděl požár americké formule Indy-Car na lihové palivo (stačí do vyhledávače zadat „ivisible fire race car“), pak mu je jasné, proč jsou reakce okolí na hašení rozpačité. Nikdo totiž nevidí, že něco hoří, ale neviditelné plameny bez kouře pálí všechno, co bez viditelného varování zachvátí.

Když si to dá někdo do souvislosti s vlastnostmi tohoto agresivního paliva, které zevnitř a nenápadně pomalu devastuje pryžové hadičky palivových, původně na benzín konstruovaných systémů, a se zněním varovných nálepek na víčkách nádrží moderních automobilů, pak si v Česku skutečně „hrajeme s ohněm“. Jako vždycky se v Česku asi musí nejdřív něco stát, aby se někdo podíval na zahraniční zkušenosti a znalosti. Nebo je u nás zase přednější byznys? U přestavěných vozidel na E85 tak u osobních automobilů jejich nic netušících majitelů tiká časovaná bomba, bohužel s tichým souhlasem státu. Kdo bude v případě prvního neštěstí činěn tím odpovědným?

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 4.5.2015 20:45 | karma článku: 26.37 | přečteno: 2467x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Instaluje Volkswagen do vozidel postižených Dieselgate nefunkční "placebo"?

Na "Spolkový úřad pro dopravu" míří nová žaloba, protože ten Volkswagenu schválil software, který v silničním provozu emituje více než trojnásobek oxidů dusíku, než je limit emisní normy EURO5. Testován byl VW Golf 1,6 TDi Variant

15.3.2017 v 10:26 | Karma článku: 10.72 | Přečteno: 519 | Diskuse

Libor Fleischhans

Taky Vás napálil autoservis "Fejkem"? Jenže při reklamaci nemusíte mít štěstí...

Šok na STK může utrpět svědomitý majitel auta i po výměně jeho filtru, který vůbec nefunguje! Na trhu se objevily atrapy, co vydrží týden dva a pak už výrobce reklamaci s universální klausulí neuzná. Napálit se nechají všichni.

14.2.2017 v 9:57 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 948 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nejezděte s autem na "Emise" sami, hrozí vám vyhazov!

Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně naprosto v pořádku. "Nějak" to jde vždycky udělat, ale "emisák se nesmí bát"!

8.2.2017 v 21:34 | Karma článku: 40.89 | Přečteno: 8905 | Diskuse

Libor Fleischhans

Nákladní Dieselgate: Odhadem 14.000 tun NOx emitují manipulované tahače.

Odhadem 20 % moderních nákladních tahačů některých spedičních flotil mají namontován emulátor AdBlue-Killer. S dalšími úpravami, skrytými pod nabídkami Truck-Chiptuningu chrlí do ovzduší dvakrát tolik jedů než celá VW-Dieselgate

20.1.2017 v 9:03 | Karma článku: 17.20 | Přečteno: 1099 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

O stromech trochu příliš populárně

Kniha Petera Wohllebena Tajný život stromů je prý světovým bestsellerem. Pro mě bylo poněkud těžké se do ní začíst, a to pro její pouťově-vyvolavačský tón. Přitom její obsah vůbec není špatný!

23.6.2017 v 8:49 | Karma článku: 6.78 | Přečteno: 163 | Diskuse

Eva Hauserová

EKO a EZO

Pozoruju, že často bývají sdružovány a spojovány činnosti a záležitosti orientované ekologicky a „ezotericky“. To dávám do uvozovek, protože definice ezoterična může být různá. Každopádně: proč se to vůbec děje?

22.6.2017 v 8:17 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 197 | Diskuse

Jan Ferenc

Voda je jen pro někoho

Tancem zhruba ve stovce měst se budou lidé snažit upozornit na nedostatek vody. Nedostatek nikoliv u nás, ale v řadě míst především tzv. třetího světa, kde kvůli němu denně umírají lidé včetně dětí.

21.6.2017 v 16:34 | Karma článku: 8.80 | Přečteno: 392 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Rychlá dráha nebude rychle

Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

17.6.2017 v 9:31 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 287 | Diskuse

Lucie Hlavinková

Ať žiješ v zajímavých časech!

Existuje prý čínské přísloví, nejhorší kletba, kterou můžete uvrhnout na svoje nepřátele: „Ať žiješ v zajímavých časech!“

15.6.2017 v 14:42 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 524 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2564

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.