Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické palivo na tří písmena?

4. 05. 2015 20:45:07
Žádný přihlouplý vtípek. Budu psát jen o tom, že ti, kdo u nás rozhodují o tom, kam se smí lihové palivo E85 lít, nejsou žádní ředitelé autobusu, ale úředníci Ministerstva dopravy a pracovníci pověřených technických zkušeben.

Na líh se jezdilo už dávno, ale naposled to znovu začalo před pár lety reklamními poutači u prvních výdejních stojanů čerpacích stanic polopravdami: „O 80% nižší emise CO2, zaručené zvýšení výkonu a snížené náklady na provoz vozidla.“ Chvíli mi bylo divné, proč počet výdejních stojanů na 85%-ní etanol v Česku tak roste, když se k nám dováží jen minimum vozidel výrobcem na toto palivo upravených (sotva v řádech promile), ale záhy mi bylo vše jasné. Tichou poštou se mezi sociálně slabšími vrstvami s nižším stupněm vzdělání rozjela fofrem zpráva, že se při tankování u stojanů s označením E85 ušetří spousta peněz. Touha národa „šetřit“, ověřená již hypermarkety, byla silnější než nebezpečí z etanolu vyplývající, a než jeho skutečná ekonomická bilance. A protože si právě tyto vrstvy občanů nedovedou správně spočítat ani rizika všudypřítomných rychlých půjček, nedovedou si spočítat bohužel ani všechny "neznámé" vyplývající z tankování E85. Ze sociálně slabších přeskočila tato jiskra na odvážné experimentátory a kutily a počet tankovacích míst pro E85 dokonce několikanásobně přeskočil naše německé sousedy. Tuto masu bylo v ČR třeba v tržním prostředí uspokojit!

„Po montáži „konverzní řídící jednotky“ můžete Vaším autem spokojeně jezdit na Etanol E85, který je levnější a výkonnější než benzín!“ ... dodnes tvrdí všechny české reklamy. Tak začaly i elektronické firmy soustředit odbyt zázračných krabiček na náš trh. Po jejich montáži už jste nemuseli míchat toto palivo při tankování jen do hranice, kdy vozidlo nechtělo vůbec nastartovat nebo mělo problémy charakteru kuckavých rozjezdů apod., ale krabička sama zvyšovala vstřikované dávky paliva o potřebné množství, aby směšovací poměr paliva se vzduchem vyhovoval fyzikální vlastnostem lihu (u benzínu je to 1 kg :14,7 kg a u etanolu 1 kg : 9 kg) a řešil i problematické studené starty lihového paliva. Z prokazatelných a opakovaných výsledků je jasné, že pokud není vozidlo upraveno přímo výrobcem vozidla (vozidla označená jako tzv. „FlexFuel“), nejen že není pravdivé ani jedno z tvrzení reklamních sloganů, ale že může být dodatečná montáž i životu nebezpečná. S tlakem ekonomickým rostl i tlak na úřady, jak vysvětlit, kam mizí toto palivo z výdejních stojanů čerpacích stanic, když na něj oficiálně vlastně nikdo, kromě „šafránových“ FlexFuel označených vozidel, jezdit nesmí! Přizpůsobit vozidla na E85 oficiálně, např. v Německu, obnáší kromě splnění emisních limitů především i splnění bezpečnostních kritérií, která u nás "technické zkušebny" a pak nakonec i „úřady“ jaksi opomněly. Stalo se tak asi ve spěchu a pod tlakem veřejného zájmu, ne snad z nekompetence „technických zkušeben“, a dokonce asi půl hodiny po dvanácté, že „technické zkušebny“ vydaly první pozitivní výsledky pro schválení tzv. „konverzních řídících jednotek“, aby tankování lihu bylo oficiálně zaneseno do technického průkazu vozidla jako alternativní palivo. Zkoušely se jen emise, ne však bezpečnost. U přestavěných vozidel na E85 tak od té doby tiká časovaná bomba. Rozhodnutí Ministerstva dopravy mi připadalo jako polskými vládními šéfy vynucené přistání letadla u Smolensku, tenkrát končící katastrofou. Proč toto přirovnání? Protože všude v rozumně uvažujícím světě platí, že „Dodatečná přestavba na E85 pouze za splnění příslušných kritérií, avšak nikdy ne pro vozidla přepravující osoby!“

Čekáme snad na první tragická úmrtí uhořelých obětí vzplanuvším palivem, jehož chemické vlastnosti mohou pomalu, lež nebezpečně poškozovat palivové systémy a jehož plamen za denního světla není vidět? Pokud někdo viděl požár americké formule Indy-Car na lihové palivo (stačí do vyhledávače zadat „ivisible fire race car“), pak mu je jasné, proč jsou reakce okolí na hašení rozpačité. Nikdo totiž nevidí, že něco hoří, ale neviditelné plameny bez kouře pálí všechno, co bez viditelného varování zachvátí.

Když si to dá někdo do souvislosti s vlastnostmi tohoto agresivního paliva, které zevnitř a nenápadně pomalu devastuje pryžové hadičky palivových, původně na benzín konstruovaných systémů, a se zněním varovných nálepek na víčkách nádrží moderních automobilů, pak si v Česku skutečně „hrajeme s ohněm“. Jako vždycky se v Česku asi musí nejdřív něco stát, aby se někdo podíval na zahraniční zkušenosti a znalosti. Nebo je u nás zase přednější byznys? U přestavěných vozidel na E85 tak u osobních automobilů jejich nic netušících majitelů tiká časovaná bomba, bohužel s tichým souhlasem státu. Kdo bude v případě prvního neštěstí činěn tím odpovědným?

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 4.5.2015 20:45 | karma článku: 26.85 | přečteno: 2479x

Další články blogera

Libor Fleischhans

Kus polského železa a hlíny prodávaný desetitisícům motoristů za pět tisíc!

Přijel k nám majitel Ford Focus s problémem, že auto jede po opakovaných opravách v autoservisu v nouzovém režimu a svítí kontrolka. To, co jsme při inspekci odhalili, předčilo naše nejhorší očekávání...

25.7.2017 v 22:51 | Karma článku: 31.00 | Přečteno: 2857 | Diskuse

Libor Fleischhans

Děravé filtry částic prodávány s vědomím Ministerstva i ČOI a na "Emisích" procházejí!

Svět motorů dnes zveřejnil výsledek testu porovnání náhradních dílů tolik diskutovaných filtrů částic. Na světě je další skandál: Ví o tom totiž jak Česká obchodní inspekce, tak i Ministerstvo dopravy, jenže už rok a půl nekonají.

17.7.2017 v 13:17 | Karma článku: 24.74 | Přečteno: 1791 | Diskuse

Libor Fleischhans

Instaluje Volkswagen do vozidel postižených Dieselgate nefunkční "placebo"?

Na "Spolkový úřad pro dopravu" míří nová žaloba, protože ten Volkswagenu schválil software, který v silničním provozu emituje více než trojnásobek oxidů dusíku, než je limit emisní normy EURO5. Testován byl VW Golf 1,6 TDi Variant

15.3.2017 v 10:26 | Karma článku: 12.10 | Přečteno: 669 | Diskuse

Libor Fleischhans

Taky Vás napálil autoservis "Fejkem"? Jenže při reklamaci nemusíte mít štěstí...

Šok na STK může utrpět svědomitý majitel auta i po výměně jeho filtru, který vůbec nefunguje! Na trhu se objevily atrapy, co vydrží týden dva a pak už výrobce reklamaci s universální klausulí neuzná. Napálit se nechají všichni.

14.2.2017 v 9:57 | Karma článku: 17.22 | Přečteno: 1147 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Hana Stastna

Preservatikea

INA se bojí umírání všeho druhu. Strachuje se o přírodu. Děsí jí přivést děti do dekadentního a znečištěného světa. Proto se nechemicky vždy chrání proti početí. Má obavu i z protržení prezervativu.

18.8.2017 v 7:53 | Karma článku: 11.39 | Přečteno: 529 | Diskuse

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 33.89 | Přečteno: 2279 | Diskuse

Jan Ferenc

Prší a přitom máme sucho. Proč?

Česká vláda má v rukou materiál pro boj se suchem. Uvažuje třeba o návratu řek do původních koryt nebo podpoře biozemědělství. „A pak bude víc pršet?“ zeptal by se ten, kdo o suchu ví jen málo. O množství srážek ale až tak nejde.

7.8.2017 v 12:02 | Karma článku: 42.63 | Přečteno: 6358 | Diskuse

Jan Tichý

Panelstory a rorýsi

Rorýs, pták, co furt lítá a velmi rychle a mouchy polyká za letu. Prý je to pták vzácný. V našem paneláku vzácný není a máme tu rorýsů poměrně početné hejno.

6.8.2017 v 18:53 | Karma článku: 16.12 | Přečteno: 383 | Diskuse

Karel Krejza

Když modrá přebarví zelenou. Být ekologický není volba, ale povinnost

Také si občas kladete otázku, proč se starat o životní prostředí? Nemusíte být Zeleným, abyste se choval zeleně, chce to jen zdravý rozum a uvědomit si, že když se ztratíte na přechodu pro chodce,

1.8.2017 v 8:25 | Karma článku: 9.93 | Přečteno: 292 | Diskuse
Počet článků 21 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2599

Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.